Kleine revolutie in Porsche-land: de facelift van de 911, die voorgesteld wordt tijdens het salon van Frankfurt (19-27 september 2015), gaat veel verder dan een gewone restyling. Porsche verandert volledig de filosofie van zijn meest iconische model: voortaan zijn alle 911 ‘turbo's’, want ze stappen allemaal over op drukvoeding om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.
Boxer blijft
De atmosferische 3,4- en 3,8-liters van de Carrera en Carrera S verdwijnen en maken plaats voor 2 vermogensniveaus van een splinternieuwe 6-cilinderboxermotor met een cilinderinhoud van 3 liter. In de Carrera ontwikkelt die 370 pk, 20 pk meer dan vroeger, en een koppel van 450 Nm (60 Nm meer). De prestaties gaan er logischerwijze ook op vooruit: Porsche belooft een sprintje van 0-100 km/h in 4,2 seconden (- 0,2 seconde) voor het coupémodel met het Sport Chrono Pack en de automatische versnellingsbak PDK. De nieuwe 911 Carrera S levert 420 pk (+ 20 pk) en 500 Nm (+ 60 Nm) en spurt in 3,9 seconden naar 100 km/h, dus opnieuw 2 tienden sneller. De twee modellen zijn bovendien zuiniger dan vroeger: gemiddeld 7,2 en 7,7 l/100 km voor respectievelijk Carrera en Carrera S, of 0,8 en 1 l/100 km minder in vergelijking met de ‘oude’ motoren.
Geoptimaliseerd chassis
Het chassis van deze nieuwe Porsche blijft niet achter. Voortaan kunnen de Carrera’s ook de vierwielsturing van de 911 Turbo en GT3 krijgen, terwijl de ophanging een 1 centimeter verlaagd werd. Adaptieve schokdempers zijn standaard. In combinatie met de grotere wielen en banden – de velgbreedte evolueert met 0,5 duim, nu 11,5 duim, terwijl de banden 305 in plaats van 295 millimeter breed zijn – is de 911 merkelijk efficiënter.
Lichte update
De esthetiek van de 911 verandert niet veel, maar wel voldoende om opgemerkt te worden. De voorkant kreeg een nieuwe bumper, geïnspireerd op die van de Turbo, terwijl de nieuwe koplampen uitgerust zijn met een nieuw ledsysteem met 4 punten. De portieren werden voorzien van nieuwe handvatten en de achterkant onderscheidt zich vooral door het verluchtingsrooster in onvervalste neo-retrostijl. Binnen omvat het dashboard een volledig nieuw online verbonden multimediasysteem met navigatie met Google Earth en Google Streetview. Ook Apple Car Play maakt deel uit van het pakket, net als de onlineapplicaties van Porsche.
Net als de 918
Als optie biedt de 911 nog altijd het Sport Chrono pack aan, maar die functie is vandaag te bedienen via een soort “manettino” (à la Ferrari) – vergelijkbaar met de knop voor de hybride functies van de 918 Spyder. 911-rijders kunnen kiezen uit de modi normaal, Sport, Sport Plus en Individual. En nog zoals op de 918 Spyder is de 911 verkrijgbaar met een hydraulisch liftsysteem vooraan, om te voorkomen dat de neus over snelheidsdrempels schuurt (minder dan 5 seconden volstaan om de voorkant 4 centimeter op te krikken). Op het vlak van de veiligheid ten slotte is de evolutie eveneens opmerkelijk. Naast een actieve radar heeft de 911 Carrera (S) ook een spoorassistent, een dodehoekcontrole en een remsysteem dat na een impact de remdruk aanhoudt, zodat de auto niet naar voren geslingerd wordt. De 911 heeft duidelijk nog heel wat verrassingen in petto…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!