Porsche organiseerde in Zuid-Afrika een testrit met de gerestylede maar nog gecamoufleerde 911. De constructeur gaf uiteraard niet alle informatie vrij, maar we weten al dat de atmosferische blokken van 3,4 en 3,8 liter verdwijnen. Ze maken plaats voor een 3.0-turbomotor. De zescilinderboxer met twee turbo’s ontwikkelt respectievelijk 370 en 420 pk en een koppel van 450 en 500 Nm in de Carrera en Carrera S. Dat is telkens een winst van 20 pk en 60 Nm.
Minder CO2
Het verschil in vermogen lijkt niet enorm in vergelijking met de atmosferische motoren van vandaag. Maar het verschil met de toevoeging van turbo’s en van de kleinere cilinderinhoud zit hem uiteraard in de uitstoot. Porsche spreekt van een uitstoot van 179 g/km, terwijl de hertekende 911 Carrera S met drukvoeding even snel is als de huidige 911 GTS met 430 pk. Dat betekent een sprint van 0 naar 100 km/h in ongeveer 4 seconden met de PDK-versnellingsbak.
Een nieuwe look
Verder bestaat de facelift uit nieuwe xenonlampen en een hertekende led-signatuur. Ook de rest van neus is bijgewerkt. Achteraan nemen de lichtblokken de 3D-technologie over van de Macan. Porsche spreekt ook van een led-strip in de motorkap achteraan, maar hoe dat eruit ziet, kunnen we pas zien eens de wagen onthuld wordt op de IAA van Frankfurt (17 tot 27 september). In het interieur zien we op de afbeeldingen die we al kregen van Porche onder andere een nieuwe middenconsole en een stuur dat lijkt op dat van de 918 Spyder.
Boxster en Cayman met vier cilinders
Verder zouden ook de Boxster en Cayman overstappen op een viercilinderboxer met enkele turbo. De wetten van de markt en de milieunormen verplichten Porche dus om zich aan te passen en niet langer enkel de atmosferische zescilinderboxers aan te bieden voor deze twee modellen. Trouwens, zal de boxer zonder turbo nog lang overleven? Het ziet er niet naar uit...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!