Bij Porsche is de Cayenne het model waarmee alles goed is gekomen. Of hij heeft toch het merk gered en het aangezet tot meer diversificatie. Eerst met de Panamera en daarna met de Macan, die elk jaar weer de bestverkochte Porsche is. Maar de Cayenne heeft ook veel gedaan voor de voorbeeldige winstcijfers van het merk. Het is dus normaal dat voor deze derde generatie niets aan het toeval is overgelaten.
911-imitator
Uiterlijk verandert de Cayenne niet fundamenteel, maar hij lijkt elke keer weer iets meer de 911 te willen imiteren, vooral dan met de fijne lichtstrip op de kofferklep. Op de iets grotere luchtinlaten na lijkt hij vooraan nauwelijks te zijn veranderd, al werd hij iets eleganter. En moderner, vooral dan met de optionele full-led-matrixkoplampen die 84 individueel inschakelbare diodes gebruiken. De nieuwe Cayenne is breed (1,98 meter) en werd 6,3 centimeter langer (tot 4,91 meter), vooral dan ter hoogte van de achteroverhang. De wielbasis van 2,89 meter bleef namelijk ongewijzigd. Het dak ligt 9 millimeter lager zodat de auto atletischer oogt en de stroomlijn is verbeterd.
Touareg-broer
Het is geen geheim dat de Cayenne zijn platform deelt met dat van de toekomstige Volkswagen Touareg. Dit MLB-platform is tegelijk stijver en lichter dan dat van zijn voorganger. In totaal zou hij 65 kilo zijn afgeslankt bij een identieke versie. Alleen al de accu, die voortaan lithium-polymeertechnologie gebruikt, is goed voor 10 kilo.
Vliegtuigcockpit
Het verzorgde interieur heeft een nieuw dashboard dat de sfeer van een vliegtuigcockpit behoudt: de bedieningsknoppen staan op de middentunnel rond de versnellingspook, maar laten nu meer ruimte vrij voor bergvakken. De afwerking lijkt voorbeeldig terwijl de personaliseringsmogelijkheden zeer uitgebreid zijn. Het koffervolume groeit met wel 100 liter tot 770 liter. De moduleerbaarheid beperkt zich tot de klassieke neerklapbare achterbank met skiluik. Een zevenzitsversie zoals bij zijn rivaal Range Rover Sport zit er dus niet in.
Motoren
Qua motoren start Porsche de carrière van de Cayenne met twee benzinekrachtbronnen. Het aanbod begint met de drukgevoede 3.0-V6 van 340 pk en 450 pk, terwijl de Cayenne S wordt aangedreven door een nieuwe variant van de 2.9-V6 turbo met 440 pk en 550 Nm, dus 20 pk meer dan voordien. De prestaties volgen uiteraard, met respectievelijk 6,2 seconden (of 5,9 seconden met het Pack Sport Chrono) en 5,2 (of 4,9) seconden voor de 0 naar 100 km/h en topsnelheden van 245 en 265 km/h. Porsche zou dat aanbod echter snel uitbreiden met een Turbo-versie en een hybride. Gezien de zware gevolgen van Dieselgate voor Porsche is het echter nog onzeker of er nog een dieselversie komt.
Topchassis
De Cayenne staat standaard op gestuurde schokdempers PASM en banden met verschillende maten voor- en achteraan om de efficiëntie te vergroten. Maar er is nog meer: net zoals in de 911 en de Panamera is voortaan ook het 4D-chassis verkrijgbaar. Dat betekent dat je met vier gestuurde wielen de levendigheid en wendbaarheid bij lage snelheden kan verbeteren terwijl de auto tegelijk stabieler is bij hoge snelheden. Ook als optie is er een luchtvering met 3 kamers die comfort en koetswerkondersteuning garandeert, maar ook actieve antirolstangen die voortaan met elektrische actuatoren onder een spanning van 48 Volt werken in plaats van met hydraulische vijzels. Ook voor de remmen is er een innovatie: het Porsche Surface Coated Brake of PSCB gebruikt een gietijzeren schijf die is bekleed met wolfraamcarbide. Dat materiaal verhoogt de wrijving maar produceert tegelijk minder remstof.
Geconnecteerd
Het nieuwe dashboard heeft een groter aanraakscherm met een diameter van 12,3 duim. Het systeem is standaard geconnecteerd met de diensten van Porsche Connect Plus, met onder meer de toegang tot onlinediensten en navigatie met live-verkeersinformatie. Alles werkt via een LTE-simkaart, zodat je de functies van de auto ook via je smartphone kan bedienen. Op veiligheidsvlak biedt hij het neusje van de zalm: een warmtecamera Night Vision Assist, Lane Change Assist, Lane Keeping Assist met verkeersbordherkenning, Traffic Jam Assist, Park Assist met 360 graden-camera en adaptieve snelheidsregelaar. En al die systemen werken volgens – tot 6 – personaliseerbare programma’s. Een grappig detail: de standaard Offroad Precision App maakt dat je uitstapjes in het terrein kan opslaan via filmpjes. Al die uitrusting laat de Cayenne beginnen aan zijn derde leven, nog steeds voor erg forse prijzen: de Cayenne is er vanaf 77.780,8 euro, de S vanaf 95.202,8 euro.
/autotests/eerste-test/porsche-panamera-turbo-s-e-hybrid-2017-de-gezins-918.html
lien macan
/autotests/vergelijkende-test/audi-sq5-tdi-bmw-x4-35d-infiniti-qx50-30d-en-porsche-macan-recht-van-antwoord.html
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!