De nieuwe Porsche Cayenne is nu ook verkrijgbaar als plug-in hybride. De SUV heeft dan een gecombineerd vermogen van 462 pk. Dat dankt hij aan een 3.0-V6 op benzine met 340 pk en een elektromotor van 136 pk. De Cayenne E-Hybrid geraakt afhankelijk van de bandenkeuze 42 tot 44 kilometer ver in zuiver elektrische modus en haalt dan een topsnelheid van 135 km/u. Wanneer hij zijn volle vermogen en het koppel van liefst 700 Nm van de elektromotor mag inzetten, sprint hij van 0 naar 100 km/u in 5 seconden en haalt hij een top van 253 km/u.
Boost-functie van 918 Spyder
De Cayenne E-Hybrid gebruikt dezelfde techniek als de 918 Spyder voor het Boost-effect van de elektromotor. Met het Sport Chrono Package geeft die een extra duw bij een sportieve rijstijl. De bestuurder kan het maximumkoppel oproepen door gewoon op het gaspedaal te duwen. Om de stroomreserves op peil te houden, gebruikt de batterij een energierecuperatie bij het remmen, maar kan ze ook laden via de verbrandingsmotor. Alles hangt af van de gekozen rijmodus. Sowieso behoudt de auto altijd een kleine reserve voor de Boost-functie.
Tot 7,2 kW
De batterij van 14,1 kWh (tegenover 10,8 kWh in zijn voorganger) kan ook aan een stekker worden herladen. Porsche is trouwens bezig een netwerk van snelladers uit te rollen. Via een app kan je het laden programmeren of onderbreken. Reken op 2,3 uur met de optionele lader van 7,2 kW. Aan een muurstekker (230 V, 10A) heb je 7,8 uur nodig. De Cayenne PHEV is de eerste Porsche met een head-up display. Tot slot nog een ongebruikelijk detail voor een hybride: hij mag tot 3,5 ton slepen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!