De nieuwe Cayenne Turbo legt de lat zoals verwacht nog hoger op het vlak van prestaties. De derde generatie van het model gebruikt deze keer een drukgevoede 4.0-V8 met niet minder dan 550 pk, of 30 pk meer dan zijn voorganger. Het koppel van 770 Nm gaat er met 20 Nm op vooruit, zodat hij een spurt van 0 naar 100 km/h kan aankondigen in 4,1 seconden (3,9 seconden met Pack Sport Chrono) en een topsnelheid van 286 km/h.
Ultramodern chassis
Het onderstel van de Turbo erft al de technologie van de andere Cayennes, zoals de nieuwe luchtvering met drie kamers en de actieve schokdemping PASM. Verder garanderen de banden in de maat 285/40 vooraan en 315/35 achteraan een optimale overbrenging van de trekkracht op het wegdek. De bodemvrijheid varieert in zes trappen en kan manueel worden aangepast aan het terrein. Maar die trappen veranderen ook actief dankzij vijf nieuwe rijprogramma’s. Met zijn optionele gestuurde achteras wordt de antirolcontrole Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) voortaan bediend door een netwerk dat onder een spanning van 48 Volt werkt.
Actieve stroomlijn
Voor het eerst past Porsche een actieve stroomlijn toe op de Cayenne, met een gemotoriseerde spoiler die de neerwaartse druk moet verhogen maar ook de remweg moet helpen verkorten. De vier stalen schijfremmen zijn bekleed met wolfraam wat de hoeveelheid remstof vermindert, de prestaties verbetert en slijtage tegengaat. Als optie blijven koolstofkeramische remmen beschikbaar. In België is de Cayenne Turbo er vanaf 142.876,8 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!