Zoals voor elke constructeur is de Chinese markt primordiaal geworden voor Porsche. De concurrentie onder de Europese luxemerken is er moordend geworden om een rijke Chinees naar de showroom te lokken. Of het nu boven of onder de gordel is, elke slag lijkt toegestaan. Daarom overweegt Porsche om minder krachtige en dus minder dure varianten van zijn 718 Boxster en Cayman in China te commercialiseren.
Verkoop verdubbelen
Met deze basismodellen zou Porsche zich beter wapenen in de strijd tegen de Audi TT en de Mercedes-Benz SLS, die behoorlijk populair blijken in China. Door de lat minder hoog te leggen voor toegang tot een Porsche, zou het merk hopen de verkoop van zijn 718 Boxster en Cayman in 2017 naar 4.500 stuks te brengen. Dat zou bijna 2.000 stuks meer zijn dan Porsche in 2015 verkocht.
Geen 300 pk
Porsche wil zo basismodellen in de Chinese toonzalen brengen die de grens van 300 pk nog niet eens benaderen. De Chinese klanten kijken daar minder van op dan wij, in de vorige generatie konden ze ook al opteren voor een 2.0 viercilinder met 250 pk.
Is het een goed initiatief? Zeker en vast. Porsche heeft in China geen enkel probleem om zijn Cayenne SUV te slijten. In die zin dat het per verkochte 911 in China 16 Cayennes verkoopt. Voor zijn echte sportwagens heeft Porsche dus echt nog wel wat stimuli nodig om de verkoop aan te zwengelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!