De Porsche Panamera maakt zich op voor het salon van Shanghai (21 april). De constructeur spreekt van een tweede generatie, hoewel er fundamenteel niets verandert aan het model, die zich tevreden stelt met een restyling. Voor de Aziatische markten zullen de Panamera S en 4S beschikbaar zijn met een wielbasis in een 'Executive'-versie die 15 centimeter langer is. Er is ook een nieuwe 3.0-V6 biturbo met 420 pk, ter vervanging van de 4.8-V8 met 400 pk, maar de grootste nieuwigheid is een plug-in hybrideversie.
De Panamera S E-Hybrid koppelt een drieliter-benzinemotor aan een achttrapsautomaat en een elektromotor met 95 pk (tegenover 47 pk voordien). Het gecombineerd vermogen komt neer op 416 pk. Doordat hij op het stopcontact kan aangesloten worden, kan hij een elektrisch rijbereik bieden van 18 tot 36 kilometer.
Volledig herladen neemt 2,5 uur in beslag. Het aangekondigde normverbruik komt op 3,1 l/100 km, ofwel 71 g CO2/km. Wat het motorenpalet betreft, vinden we naast de hybride en de 3.0-V6 biturbo het huidige aanbod terug. Maar in 2014 zal de diesel vervangen worden door een krachtigere oplossing met 300 pk.
Porsche biedt verder als optie een smartphone-verbindingssysteem aan met applicaties, 'Car Connect'. Een uitrusting die in de S E-hybrid geïntegreerd wordt aangezien je er vanop afstand het laadniveau mee kan controleren en de klimaatregeling kan programmeren. Ook de volledige led-koplampen zijn nieuw in de optielijst. De vernieuwde Panamera zal in juli in de showrooms staan. Het prijskaartje start bij niet minder dan 80.000 euro en voor de plug-in hybride wordt meer dan 110.000 euro verlangd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!