Qua stijl breekt de nieuwe Renault Espace resoluut met het verleden en leunt hij aan bij de cross-overs. Deze nieuwe generatie, die werd voorgesteld op het autosalon van Parijs, onderscheidt zich door een achterzijruitje dat moet doen denken aan het staartstuk van een vliegtuig. Zijn bodemvrijheid bedraagt maar liefst 16 centimeter, terwijl de vorige Espace slechts 12 centimeter boven de grond stond. Desondanks is de totale hoogte met 1,68 meter 63 millimeter afgenomen. De wielbasis won 16 millimeter en is nu 2,88 meter lang, met een totale lengte van 4,85 meter, ongeacht of je voor vijf of zeven plaatsen opteert.
Binnenin maken we kennis met een 'zwevende' middenconsole. Die plaatsing zou ergonomischer moeten zijn omdat ze alle essentiële bedieningselementen omvat, te bedienen via een draaiknop en een aanraakscherm. We vinden er ook de versnellingspook van de gerobotiseerde EDC-transmissie met dubbele koppeling. De bestuurder heeft een volledig digitaal dashboard voor zich en kan bepaalde gegevens bovendien raadplegen op het head-up display. Boorddocumenten en andere nuttige voorwerpen vinden dan weer een plaatsje in het uitschuifbare handschoenkastje van 12 liter.
Renault monteerde verder een panoramische voorruit van 2,8 vierkante meter die doorloopt in een vast glazen dak tot boven de voorstoelen. Een optioneel open dak kan het interieur nog meer laten baden in het licht. Achterin bestaat de tweede rij uit drie individuele stoelen. Tegen meerprijs biedt een derde zitrij nog eens twee plaatsen. In de vijfzitsversie heeft de koffer een volume van 660 liter en wanneer alle stoelen automatisch worden neergeklapt met een toets op het aanraakscherm stijgt dat zelfs tot 2.040 liter. De elektrische achterklep laat zich openen met de sleutel op of zelfs met een voetbeweging onder de bumper.
Onderweg plukt de nieuwe Renault Espace de vruchten van zijn 4Control-chassis met vierwielsturing. Op motorvlak vernieuwt Renault met een 1.6-biturbodieselmotor met 160 pk, gekoppeld aan een EDC-transmissie. De andere diesel is een 1.6 met 130 pk en handgeschakelde versnellingsbak. Aan benzinezijde is er de 1.6 TCe met 200 pk. Het platform van de nieuwe eenvolumer/cross-over bestaat uit lichte materialen: aluminium voor de deuren en de motorkap (nieuw), Noryl voor de voorvleugels en thermoplastische kunststof voor de achterklep. Daarmee verliest de Espace 250 kilogram en zou hij dus ook zuiniger moeten zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!