Net als de vier vorige generaties is de Renault Scénic gebaseerd op de Mégane, maar in dit geval gaat het om de elektrische versie daarvan, gebouwd op het CMF-EV-fundament.
Het concept is echter grondig veranderd. De Renault Scénic was tot nu toe altijd al een compacte eenvolumer, de eerste Europese zelfs en in dat opzicht een pionier die door zowat alle volumemerken geïmiteerd werd. Het afgelopen decennium veranderde de markt, en vielen gezinnen steeds vaker voor de avontuurlijke uitstraling van een SUV of cross-over. En minder voor het functionele van een monovolume. Net als de nieuwe Renault Espace transformeert ook de Scénic nu tot SUV-achtige - toch wat de vorm betreft.
Minder laadruimte, enkel als vijfzitter
Het interieur, en vooral de laadruimte, is kleiner geworden, met een volume van 545 liter. Vooral de bruikbare hoogte is fors verminderd, doordat in de bodem een batterijpakket zit, terwijl het dak een stuk verlaagd is. De wielbasis is wel lang, en met een totale lengte van 4,47 meter is deze Renault Scénic, die enkel als vijfzitter komt, ook gegroeid tegenover de vorige. De achterbank is overigens niet meer verschuifbaar.
De boordplank van de nieuwe Renault Scénic is nagenoeg identiek aan die van de elektrische Mégane, met twee grote schermen (12,3 en 12 duim) en Android-programmatuur. Onderaan is extra bergruimte voorzien, bijvoorbeeld voor je telefoon. Idem voor de centrale armsteun, terwijl ook achterin een uitklapbare armsteun zit met ingewerkte houder voor telefoons, zodat je die rechtop kan zetten om video's te bekijken. Desgewenst kan je een panoramisch dak krijgen. Om hoofdruimte te winnen, heeft dit geen rolgordijn maar een elektrochromatische verduistering.
60 of 87 kWh, tot meer dan 600 km rijbereik
Er komen twee versies van de Renault Scénic: eentje met een batterij van 60 kWh, zoals in de Mégane E-Tech, een andere met 87 kWh. Beide hebben cellen van LG Chem, gefabriceerd in Polen. Snelladen doen ze aan een ander tempo. De instapversie verteert 130 kW, de topversie 150 kW.
De Renault Scénic 87 kWh belooft een theoretische autonomie van een dikke 600 kilometer, terwijl de instapversie met 60 kW na een goede 400 kilometer aan de stekker moet. Ook de prestatiecijfers verschillen, want de instapversie heeft een motor van 125 kW, de andere beschikt over 160 kW, wat ongeveer een seconde verschil betekent op de 0-100 km/u-sprint.
Vlakke motorkap
Na de Rafale is de Scénic de tweede Renault die de nieuwe huisstijl aanneemt, zoals bepaald door hoofdontwerper Gilles Vidal, die in 2020 overkwam van bij Peugeot. Die nieuwe stijl combineert de bolle vormen uit het vorige tijdperk met scherpere en driedimensionale plooien, ook duidelijk te zien op de vlakke motorkap.
Let daarnaast op de opvallende tekening op de snoet – die wel wat doet denken aan die van een Peugeot 3008 – en de inklapbare klinken, terwijl een logootje net voor de achterwielen wijst op de grote hoeveelheid gerecycleerde plastic die voor dit model gebruikt is. Opmerkelijk zijn daarnaast de 20-duimvelgen van de Esprit Alpine-variant. Zoals bij een Peugeot 408 hebben deze asymmetrische spaken met plastic sierdeksels.
Vanaf 2024
Het is nog niet exact bepaald wanneer de eerste exemplaren van de Renault Scénic vanuit de fabriek in het Noord-Franse Douai in ons land aankomen, maar het zal sowieso pas voor de lente van 2024 zijn.
Prijzen zijn evenmin bekend, al kan je redelijkerwijs veronderstellen dat het minstens 45.000 euro zal zijn, gelet op de prijs van de elektrische Mégane.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!