Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Renault Scénic XMod

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-02-2013

In Genève stelt Renault de Scénic XMod voor. Deze 'crossover' krijgt een trekkrachtcontrole met drie programma's die de elektronica aanpast aan gladde of moeilijke ondergrond.

De Renault Scénic XMod komt het gamma van de Franse constructeur aanvullen. Deze softroader is in feite een compacte en verhoogde eenvolumer met SUV-look. Hij heeft hetzelfde uiterlijk en facelift als de rest van het Scénic-gamma. Die basis wordt echter aangevuld met specifieke stootstrips, bumpers en bodembeschermplaten, en met verchroomde dakrails. Verder heeft de auto een grotere bodemvrijheid. Om naast het asfalt te kunnen rijden of het hoofd te kunnen bieden aan wispelturige weersomstandigheden, wordt de Scénic XMod uitgerust met het 'Extended Grip'-systeem.

Afhankelijk van de omstandigheden (sneeuw, modder, zand,...) kiest de bestuurder met een draaiknop op de middenconsole uit één van de drie beschikbare programma's. De stand 'straat' behoudt de klassieke afstelling van de trekkrachtcontrole, die sowieso automatisch wordt ingeschakeld boven de 40 km/h. De stand 'losse ondergrond' past de reacties van de remmen en het motorkoppel aan in functie van de gripomstandigheden. De stand 'expert' ten slotte grijpt enkel in op de remmen, zodat de bestuurder de volledige controle behoudt over het motorkoppel.

Renault geeft niet veel aanwijzingen over de techniek van deze voorwielaandrijver. We weten alleen dat hij onder meer verkrijgbaar zal zijn met een TCe-benzinemotor met 130 pk. In het interieur krijgt de XMod een aanraakscherm voor het multimediasysteem en internet aan boord via het R-Link. De moduleerbaarheid van de standaard Scénic, met onafhankelijk verstelbare en verwijderbare stoelen, bleef behouden. De 'crossover' wordt onthuld op het salon van Genève begin maart. De marktintroductie volgt snel daarna.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten