Zoals we al aankondigden bij de onthulling van de Talisman in juli van dit jaar krijgt Renaults nieuwe grote gezinsberline ook een breakafgeleide, de Grandtour. Dat is een absolute noodzaak in dit segment, waar breaks liefst 54 procent van de verkoopcijfers voor zich nemen. Het model belooft een van de ruimste van zijn segment te zijn, want Renault vermeldt een koffer van 572 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.700 liter door de (asymmetrische) achterbank neer te klappen. Dat laatste is trouwens erg eenvoudig dankzij de functie Easy Break, waarmee je de bank kan neergooien via twee trekhendels in de koffer.
Plaats zat
De Talisman Grandtour is al even ruim voor zijn passagiers. Achterin is zelfs meer plaats dan in de berline. Door de minder aflopende daklijn biedt de Grandtour daar namelijk 3 centimeter meer hoofdruimte. Uiterlijk sluit de break uiteraard aan bij de stilistische vernieuwing bij Renault. De achterkant is elegant en zelfs strak, met bovendien wat originele trekjes, zoals de lichtstrip die de achterlichtblokken verbindt.
Verbonden
Net zoals de berline maakt de Talisman Grandtour gebruik van het R Link2-tablet, met keuze tussen twee schermen: ofwel 7 duim in landschapsmodus, ofwel 8,7 duim in portretmodus. Via de interface bedien je alle vitale functies van de auto en het systeem is uiteraard met het internet verbonden (apps, diensten,...), al biedt het geen WiFi-hotspot voor de passagiers. Het Bose-HiFisysteem is een optie.
Gebaseerd op berline
Technisch is de Grandtour uiteraard gebaseerd op de berline en dus zijn beide modellen onderhuids identiek. Voor de motoren wordt volop de kaart van de downsizing gespeeld. De 1.6-turbobenzine ontwikkelt naar keuze 150 of 200 pk, de 1.6-diesel 130 of 160 pk. Omdat dit soort modellen veel afzet haalt uit de fleetmarkt, biedt Renault ook een 1.5 dCi met 110 pk aan. Die zal misschien flauw zijn, maar anderzijds wordt wel gefluisterd dat Renault werkt aan een nieuwe tweeliterdiesel die de grote Talisman de reserves geeft die hij verdient. De Grandtour komt begin 2016 op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!