De nieuwe Renault Twingo brengt enkele belangrijke nieuwigheden mee voor het model. Hij krijgt immers voor het eerst vijf deuren, maar ook, en vooral, ligt zijn motor voortaan achterin, onder de koffervloer, en drijft hij de achterwielen aan. De motoren in kwestie zullen drie cilinders tellen. De Twingo zal namelijk een nieuwe atmosferische eenliter-driecilinder introduceren, die SCe werd gedoopt en 70 pk en 91 Nm ontwikkelt. De andere mogelijkheid is de drukgevoede 0.9 TCe met 90 pk en 135 Nm. Aangezien de voortrein bevrijd is van de taak om de auto in beweging te brengen, kan de Fransman van 3,59 meter een draaicirkel van slechts 8,65 meter voorleggen.
De ontwerpers van de stadsauto hebben ervoor gekozen toch en laadruimte achterin te behouden. De motor ligt dus onder de vloer van de koffer, die een volume van 219 liter heeft. Bovendien kon de cockpit, als gevolg van de korte 'motorkap' vooraan, ver naar voren worden geplaatst. Wanneer je dus de rugleuning van de achterbank en die van de voorste passagiersstoel neerklapt, kun je in de nieuwe Twingo voorwerpen met een lengte tot 2,20 meter vervoeren, wat 22 centimeter meer is dan in de huidige generatie. Verder laat het Franse merk weten dat de achterste zitplaatsen zijn ontworpen voor volwassenen. De bestuurder kan rekenen op een hoge rijhouding, om een beter zicht op de koetswerkcontouren te hebben.
De Twingo zal naar wens kunnen worden gepersonaliseerd en kan bijvoorbeeld worden uitgerust met een stoffen dak dat elektrisch kan openschuiven. Renault biedt ook opbergmodules onder de noemer 'Flexicase'. Ook aan connectiviteit werd er gedacht. Zo kun je de applicatie R&Go downloaden om Android- en iOS-smartphones rechtstreeks te verbinden. En er is natuurlijk ook het multimediasysteem R-Link, met een nieuw aanraakscherm waarop je kan inzoomen of scrollen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!