Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Rodin FZero wil een F1 doen blozen

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-08-2022

Een Australische miljardair ontwikkelt een supersporter onder Nieuw-Zeelandse vlag. Hij beoogt niets minder dan de "snelste auto ter wereld" te bouwen. Naast de straatversie komt er ook een circuitvariant.

De Rodin FZero is het speeltje van een miljardair die de sterkste, snelste en lichtste wil zijn. Het gaat om de Australiër David Dicker, die tot het exclusieve kransje van 's werelds supperijken behoort,  en die het project draagt. De auto, die eruitziet als een uithoudingsracer, wordt aangedreven door een zelfgemaakte middenmotor, een 4,0 liter-V10 met turbo en een hybride module gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Resultaat? 1.000 pk en 1.026 Nm, en doorgieren tot 10.000 tpm.

Ook van de partij: een 176 pk sterke elektromotor, goed voor in totaal 1.176 pk op alleen de achterwielen. Er is maar één stoel aan boord, dus er is geen sprake van dat je een passagier meeneemt om hem eens goed te laten schrikken.

Lichtgewicht

De FZero maakt gebruik van een buizenchassis uit koolstofvezel, vergelijkbaar met dat van een F1-auto. Met ongeveer 750 kilo is de circuitversie ongeveer 50 kilo lichter dan een huidige F1-auto, dankzij winst op de carrosserie, koolstofvezelmaterialen en gesmede magnesium wielen. De uitlaatspruitstukken zijn 3D-geprint in titanium.

Ook speciaal is de volledig onafhankelijke ophanging met speciale hydraulische hoogteregelaars die de carrosserie op haar plaats moeten houden wanneer de aerodynamische belasting toeneemt naarmate de vaart toeneemt. De hoogte bedraagt slechts 1,13 meter, dus het profiel is zeer laag. De cockpit is gesloten om schudden bij hoge snelheden te voorkomen. De lengte bedraagt 5,5 meter, met een wielbasis van 3 meter en een breedte van 2,2 meter.

Prijs en snelheid

Het eerste model wordt verwacht tegen Kerstmis. Van de FZero Track, die geen homologatiebeperkingen kent, komen er 27 stuks. De prijs bedraagt meer dan 2,13 miljoen euro en de eerste leveringen zijn gepland voor medio 2023.

Een versie voor op de weg is ook in de maak. De voorlopige specificaties wijzen op een topsnelheid van 360 km/u, wat verre van de "snelste" is zoals geadverteerd, althans wat topsnelheid betreft. Het valt nog te bezien wat de bolide op circuit vermag. Rodin stelt ook een 'echte' eenzitter voor, de FZed.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten