Rolls-Royce breidt de familie van de Ghost nog maar eens uit. Want na de limousine kwam de coupé Wraith en nu dus de cabrio Dawn. Ondanks het feit dat die zijn technische basis deelt met de coupé, bestaat de Dawn voor 80 procent uit nieuwe koetswerkonderdelen. Bovendien kondigen de ingenieurs aan dat dit koetswerk verfijnd werd, opdat het geluidsniveau binnen in de cabrio niet hoger zou zijn dan in de coupé. Dat klinkt veelbelovend...
Open lucht
De Dawn kreeg traditiegetrouw een stoffen kap mee die in 21 seconden open of dicht gaat en te bedienen is tot een snelheid van 50 km/h. Het merk beweert dat de Dawn de stijfste cabrio is binnen zijn segment (dat van de luxevierzitter). Daarnaast profiteert deze auto ook nog van een volledig bijgewerkte ophanging, om het buitengewone comfort van een Rolls-Royce te kunnen garanderen.
Vol gas
De motor is de 6.6-V12-bitubo als in de Ghost, goed voor 570 pk bij 5.250 o/m en meer dan 600 Nm vanaf 1.500 o/m. Dat is voldoende om van 0-100 km/h op te trekken in 4,9 seconden en een topsnelheid te halen die begrensd werd op 250 km/h. Bovendien belooft het model een CO2-uitstoot van 330 g/km. De afmetingen zijn gelijkaardig aan die van de Wraith (5285/1947/1502 millimeter), maar door de versterkingen weegt de Dawn 200 kilogram meer, goed voor een totaal van 2560 kilo. De Dawn zou begin 2016 gelanceerd worden en meer dan 340.000 euro kosten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!