Ruf is lang een professioneel verbouwer van Porsches geweest, maar heeft voortaan het statuut van autoconstructeur die zijn eigen modellen maakt. Het eerste product vond nochtans weer veel inspiratie bij Porsche, al doet de in Genève voorgestelde RUF CTR vooral denken aan de 911 van de generatie 964 uit de jaren ’80. Dat is echter maar schijn, want het koetswerk is gemaakt in koolstofvezel, terwijl de drukgevoede Metzger-motor watergekoeld is.
710 pk voor 1,2 ton
Het vermogen piekt op 710 pk terwijl het gewicht van de auto tot 1,2 ton beperkt is gebleven. Daardoor zou hij nog sneller zijn dan de RUF CTR uit 1987, de beroemde “Yellowbird” die destijds bakens verzette met zijn 0 naar 100 km/h in 4,0 seconden. Deze moderne versie zal veel beter doen, vooral gezien de 880 Nm van de motor.
Manuele zesversnellingsbak
De buizenstructuur onder het koetswerk krijgt een ophanging met dubbele driehoeken op elke hoek van de auto en het vermogen wordt via een manuele zesversnellingsbak naar de achterwielen geleid. Maar blijkbaar werkt Ruf ondetussen aan een gerobotiseerde bak met dubbele koppeling die we binnenkort mogen verwachten.
30 stuks
Het is geen verrassing dat Ruf slechts 30 CTR’s wil bouwen om ze te verkopen voor 750.000 euro per exemplaar. Volgens Ruf zijn er al 10 orders binnen. De constructeur heeft in elk geval de intentie om de auto de Nürburgring op te jagen om een record binnen te halen. Dat zal een wakkere coureur vereisen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!