Het gamma van de Saab 9-3 verrijkt zich met een "avontuurlijke" versie. De 9-3X, die wordt gepresenteerd op het salon van Genève (van 5 tot 15 maart), is een allewegenauto op basis van de Sport-Hatch, waarvan de bodemvrijheid tot maximaal 35 millimeter werd vergroot. Behalve in combinatie met de 1.9-dieselmotor maakt deze Zweed gebruik van het vierwielaandrijvingsysteem XWD (of Cross Wheel Drive) met een koppeloverdrachtmechanisme dat de verdeling van het vermogen over de voor- en achteras kan laten variëren afhankelijk van de slipgraad. Dit systeem kan optioneel worden gecombineerd met een achterdifferentieel met beperkte slip (eLSD), dat het koppel tussen de twee achterwielen verdeelt in het voordeel van het wiel met de meeste grip.
Uiterlijk wordt de 9-3X gekenmerkt door specifieke bumpers met een donkergrijze korrelige bekleding (die een betere bescherming moet bieden naast de gebaande paden), een beschermplaat in aluminiumkleur, verchroomde of zwarte dakrails en chroomomrande mistlichten vooraan. Tot slot heeft Saabs nieuwe softroader altijd twee uitlaatpijpen, ongeacht de motorversie. De tweewielaangedreven 9-3X staat 15 millimeter minder hoog op zijn poten en is alleen verkrijgbaar met de 1.9 TTiD van 180 pk (132 kW) en 400 Nm. Het 4x4-gamma biedt keuze tussen twee 210 pk (155 kW) en 300 Nm krachtige tweeliter-turbomotoren: eentje op benzine en eentje op bio-ethanol. Het is de eerste keer dat Saab deze BioPower-krachtbron combineert met zijn XWD-systeem.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!