Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Salon van Genève 2015: Audi R8 geeft zich helemaal bloot

Verwachte lancering : 01-10-2015

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-02-2015

Audi heeft de tweede generatie van zijn R8 nu helemaal onthuld. Naast twee versies van de 5.2-V10 - met 540 en 610 pk - komt er ook een elektrisch aangedreven e-Tron-variant.

Na een laserkoplamp en beelden van een gecamoufleerde versie krijgen we nu de Audi R8 in vol ornaat te zien. De supersportieveling uit Ingolstadt doet een beroep op een mengeling van verschillende materialen en bestaat voor een groot stuk uit aluminium en met koolstofvezel versterkte kunststof. Zowel voor- als achteraan is de R8 opgehangen met dubbele driehoeken van aluminium. Het elektromechanisch bekrachtigde stuur past zich aan de vier rijprogramma's (Auto, Comfort, Dynamic, Individual) aan.

Centraal achterin ligt de 5.2-V10 uit de eerste generatie, die nog altijd de vier wielen aandrijft. Hij wordt voortaan aangeboden in twee varianten. De basisversie ontwikkelt 540 pk en 540 Nm en stuwt de R8 in 3,5 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 323 km/h. De Plus-variant met 610 pk en 560 Nm doet nog wat straffer: 3,2 seconden voor hetzelfde spurtje en een top van 330 km/h. Zelfs de 200 km/h tikt deze R8 Plus aan in minder dan 10 seconden (9,9 om precies te zijn). Om het verbruik te drukken is de S-Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling voorzien van een freewheelfunctie, die tot 55 km/h ontkoppelt wanneer de bestuurder van het gas gaat.

Nog voor het jaareinde belooft Audi ons ook een R8 e-Tron, die zijn V10 inruilt voor twee elektromotoren van ieder 170 kW, goed voor een totaalvermogen van 340 kW (of 462 pk) en een koppel van 460 Nm. Voor deze elektrische R8 claimt Ingolstadt een spurtje van 0 naar 100 in 3,9 seconden. De topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 210 of 250 km/h, naar keuze. Dankzij een batterijcapaciteit van 92 kWh (tegenover 49 kWh voor de oude R8 e-Tron) bedraagt het theoretische rijbereik 450 kilometer.

In het interieur zien we achter het afgeplatte stuurwiel een volledig digitaal dashboard, de befaamde Virtual Cockpit, aangestuurd door een supersnelle NVidia T30-processor. Mede door het ontbreken van een centraal informatiescherm is de middenconsole opvallend sober: het gros van de bedieningselementen werd samengebracht op en rond het stuur, de rest van de functies wordt bediend via de draai-en-drukknop van het MMI. Voor muziekliefhebbers laat Audi nog weten dat tegen meerprijs een Bang & Olufsen-installatie van 500 watt verkrijgbaar is.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten