Esthetisch borduurt de nieuwe R8, die officieel wordt onthuld op het salon van Genève, voort op de eerste generatie, maar hij is wel 9 millimeter korter en lager, maar vooral 36 millimeter breder. Dat geeft hem een meer gedrongen look, die nog wordt beklemtoond door de horizontale lijnen op de achterpartij. De zijdelingse 'blades' die de eerste generatie zijn typische look gaven, worden voortaan in tweeën gesplitst. Maar de grote nieuwigheid vind je in de neus, bij de koplampen met laserlicht - een optie weliswaar. Beelden van het interieur zijn er nog niet, maar Audi belooft wel een erg sobere stijl, met de virtual cockpit van de kleinere TT en een startknop op het stuur.
In afwachting van een latere e-Tron-versie wordt de R8 in eerste instantie aangedreven door twee versies van de 5.2-V10, met 540 en 610 pk. De krachtigste van de twee - te herkennen aan zijn vaste spoiler - heeft een topsnelheid van 330 km/h en belooft een spurtje van 0 naar 100 in 3,2 seconden. De tiencilinder is altijd gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling en beschikt sowieso over vierwielaandrijving. Die werd echter onder handen genomen door de Quattro-afdeling en kan voortaan alle koppel zelfs naar één wiel sturen als de andere drie in de problemen zouden raken.
Omdat zelfs een supercar tegenwoordig op zijn verbruik moet letten, is de R8 voorzien van een heel arsenaal technische hoogstandjes, gaande van een stop-startsysteem over een freewheelfunctie voor de versnellingsbak tot cilinderuitschakeling bij lage belasting. Om deze Duitse neef van de Lamborghini Huracan in ongecamoufleerde versie te kunnen bewonderen moeten we nog even wachten: de officiële onthulling vindt plaats op het salon van Genève (5-15 maart).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!