De derde generatie van Hyundais compacte SUV laat de naam ix35 vallen en gaat opnieuw als Tucson door het leven. De nieuwkomer, die zijn debuut maakt in Genève (5-15 maart), rust op een gloednieuw platform en is volledig ontwikkeld in Europa. Veel aandacht ging naar de veiligheidsuitrusting. Zo kan de Tucson rekenen op een actief noodremhulpsysteem, dat in de stad aanrijdingen moet voorkomen, maar ook op een actieve motorkap. Ook spoorassistentie is verkrijgbaar, net als verkeersbordherkenning en een dodehoekcontrole, inclusief een functie die waarschuwt voor achteropkomend verkeer bij het achteruitrijden.
Het motorenpalet is behoorlijk uitgebreid. Bij de lancering in de tweede helft van 2015 worden vijf krachtbronnen aangeboden, twee benzines en drie diesels. Bij de eerste krijgt de bekende 1.6 GDi van 135 pk het gezelschap van een 1.6 T-GDi Turbo van 176 pk, eventueel gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Dieselen kan met de 1.7 CRDi van 115 pk en manuele versnellingsbak, of met de 2.0 CRDi, goed voor 136 of 184 pk. Beide tweeliters laten de keuze tussen een handgeschakelde zesbak of een zestrapsautomaat met koppelomvormer.
De Tucson, die 4,48 meter lang is en op een wielbasis van 2,67 meter rust, wil zijn inzittenden in de watten leggen met comfortuitrusting als verwarmbare en ventileerbare stoelen. Langere stoelzittingen moeten het zitcomfort verbeteren. Met alle zitplaatsen in gebruik belooft Hyundai een koffervolume van 513 liter. Interessante opties zijn de gemotoriseerde kofferklep die automatisch opengaat als je de auto nadert, het volautomatische parkeersysteem en de TomTom Live-navigatie, zeven jaar abonnement inbegrepen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!