Voor het autosalon van Genève (5-15 maart) heeft Koenigsegg weer een explosieve cocktail samengesteld: de Regera. Die levert een vermogen van 1.500 pk en een koppel van 2.000 Nm. De bolide wordt aangedreven door een 5.0-V8 met twee turbo's van 1.115 pk en 1.280 Nm. Aan het eind van zijn krukas zit een elektrische hulpmotor van 218 pk en in elk van de achterwielen zit nog eens een elektromotor, telkens met 245 pk. Alle elektrische krachtbronnen worden gevoed door een aan de stekker herlaadbare batterij van 9 kWh en 620 V die in de middentunnel is ondergebracht. Het zuiver elektrische vermogen loopt op tot 707 pk en 820 Nm. Maar CEO Christian von Koenigsegg weigert om zijn auto een plug-in hybride te noemen. Het elektrische geheel, dat is ontwikkeld door de Kroaten van Rimac, dient niet alleen om de auto 50 kilometer lang zuiver elektrisch aan te drijven. Het dient ook als achterbrug, dankzij het KDD (Koenigsegg Direct Drive).
Dit KDD is het echte nieuws voor de supersportwagen. Hij heeft geen traditionele manuele of automatische versnellingsbak en zelfs geen CVT. In het systeem speelt de centrale elektromotor de rol van starter-generator. De twee elektrische motoren in de wielen beheren de koppelverdeling. De benzinemotor wordt via een rechtstreekse hydraulische koppeling met de wielen verbonden, nadat de auto zijn eerste meters zuiver elektrisch heeft gereden. Een en ander lijkt de prestaties van het 4.560 millimeter lange monster niet te hinderen. De Zweden vermelden geen 0 naar 100 km/h-sprinttijd, maar vertellen wel fijntjes dat het beest 20 seconden nodig heeft om op te trekken van 0 naar... 400 km/h. Hernemen van 150 naar 250 km/h duurt slechts 3,2 seconden. Terug tot stilstand komen doet de auto dankzij vier koolstofremmen. Vooraan zijn ze 397 millimeter groot en worden ze aangegrepen door klauwen met zes zuigers, achteraan is dat 380 millimeter en vier zuigers.
De Regera staat uiteraard op een dynamisch en actief chassis. De motorkap, kofferklep en deuren gaan elektrisch open en laten zich niet enkel met de afstandsbediening controleren, maar ook via een smartphone-app. De koolstofvezel sportstoelen laten zich elektrisch verstellen, net zoals de pedalen en de stuurkolom. De auto van 1.628 kilo heeft een doorgedreven infotainmentsysteem met internet en wifi. Om het koetswerk intact te houden, wordt de bestuurder tijdens het manoeuvreren bijgestaan door camera's voor- en achteraan. En bij mooi weer kan het dak worden weggenomen. Koenigsegg wil 80 exemplaren van de Regera verkopen aan een slordige 2 miljoen euro per stuk. Enfin, dat is de basisprijs, maar Koenigsegg biedt een eindeloze reeks dure personaliseringsmogelijkheden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!