De Evora 400 is de jongste evolutie van Lotus' 2+2-coupé en nieuwer dan hij eruitziet: volgens de constructeur is twee derde van alle onderdelen anders. Bovendien is hij flink wat krachtiger geworden: de drukgevoede 3.5-V6 perst er nu 406 pk uit - 400 Britse pk's, vandaar zijn naam - of zomaar even 50 pk meer dan de vroegere Evora S. Het koppel gaat er eveneens op vooruit, van 400 naar 410 Nm. Voeg daaraan de gewichtsbesparing van 222 kilogram toe (23 met de automaat) en je hebt een recept voor supersportieve prestaties: Lotus belooft een sprintje naar 100 km/h in 4,2 seconden (0,4 seconden beter dan een Evora S) en een topsnelheid van 300 km/h, (een winst van 14 km/h).
Een zelfsperrend differentieel is standaard voor de manuele versies, die hun versnellingsbak overigens grondig herwerkt zien (nieuwe koppeling en vliegwiel). Bij de automaat werd de sturing onder handen genomen. De bestuurder kan de instellingen van de auto aanpassen volgens drie rijprogramma's: Drive, Sport en Race. Die standen beïnvloeden de werking van de rijhulpsystemen en de respons op het gaspedaal. Binnen zien we nieuwe en lichtere stoelen en een bijgeschaafde klimaatregeling. Lotus beweert ook nog de instap te hebben vergemakkelijkt. De nieuwe Evora 400 maakt zijn debuut op het salon van Genève (5-15 maart) en komt deze zomer op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!