Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Salon van Genève 2015: Porsche 911 GT3 RS, een trapje extra

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-03-2015

In Genève onthult Porsche de auto waar zoveel Gentlemen Drivers op zitten te wachten: de 911 GT3 RS. Die is 10 kilo lichter dan de GT3 en haalt 500 pk uit een nieuwe 4.0-zescilinderboxer.

Het aluminium koetswerk komt van de 911 Turbo, het dak en de motorkap zijn in magnesium gemaakt en het motorcompartiment is met CFRP (plastic met koolstofvezel versterking) bedekt: de Porsche 911 GT3 RS heeft fors geïnvesteerd om gewicht te besparen. Toch gaat er in vergelijking met de GT3 maar 10 kilo af. Met zijn 500 pk is hij wel 25 pk sterker en hij ontwikkelt 460 Nm. Dat vermogen haalt hij uit een nieuwe 4.0-zescilinderboxer die speciaal voor deze generatie is ontwikkeld. De coupé, die is ontwikkeld voor zondagse uitstappen naar het circuit, wordt nu onthuld op het autosalon van Genève (5-15 maart) en heeft standaard recht op een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling PDK. Om de 'Pit Speed' aan te kunnen houden heeft die een ontkoppelingsfunctie die wordt geactiveerd door de twee schakelhendels naar voren te trekken.

De 911 GT3 RS sleept zijn 1.420 kilo van 0 naar 100 km/h in 3,3 seconden. Nog sprekender is zijn spurt naar 200 km/h in 10,9 seconden. De topsnelheid piekt op 322 km/h. Porsche belooft dat de auto de Nürburgring rondt in 7 min 20 s. Die tijd realiseert hij zowel dankzij zijn machtige motor als dankzij de doorgedreven aerodynamica en het chassis. Zo heeft de auto achterwielsturing en een sperdifferentieel. De luchtstroom loopt over een grote splitter onder de neus naar een forse spoiler achteraan. In de voorvleugels zijn bovendien luchtinlaten gemonteerd die de neerwaartse druk vergroten. Verder is de auto herkenbaar aan de 30 centimeter brede 'deuk' in de kofferklep vooraan en op het dak.

Het interieur van de 911 GT3 RS is rechtstreeks afgeleid van dat van de GT3, met een volledig alcantara bekleding. De kuipstoeltjes zijn echter geïnspireerd op de koolstofvezel exemplaren uit de 918 Spyder. De bestuurder kijkt op een witte tellerpartij. Het optionele pack Club Sport bestaat uit een rolkooi, de voorbereiding op een hoofdschakelaar, een zespuntsharnas voor de bestuurder en een brandblusser. Het pack Sport Chrono omvat ingebouwde chronometers en de app "Porsche Track Precision" om je rondetijden via je smartphone te meten en bij te houden. Hij kan diverse gegevens onthouden en delen met andere gebruikers. Die opties moeten nog worden toegevoegd aan het toegangskaartje van liefst 185.977 euro.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten