Het Amerikaanse ambachtelijke bedrijf Singer heeft een wereldwijde reputatie opgebouwd met zijn sterk gemoderniseerde restauraties van de Porsche 911 ‘964’, met als hoogtepunt de Singer DLS – Dynamics & Lightweighting Study – waarvan de atmosferische flat six, ontwikkeld in samenwerking met Williams Advanced Technologies, haast een lyrisch kunstwerk is...
Dus stel je eens voor wat het zou geven om daar drukvoeding aan toe te voegen en de auto te voorzien van een koetswerk dat een eerbetoon is aan de beroemde Porsches 934/5 die eind jaren 70 raceten. Het antwoord is simpel: de Singer DLS Turbo.
Jeugdherinneringen
Aan de basis van het Singer DLS Turbo-project ligt een uitgesproken herinnering die Rob Dickinson, oprichter en uitvoerend voorzitter van de Singer Group, koestert: “Ik was 12 jaar oud toen een vriend van mijn vader ons zijn Super 8-film liet zien van de 6 Uur van Watkins Glen in 1977. Daarop zag ik tot mijn ontsteltenis hoe de Porsche 911 was getransformeerd tot een echte raceauto, met imposante heupen, gapende luchtinlaten en een gigantische dubbele achtervleugel. Al sinds het begin Singer wilde ik dat moment herbeleven, samenwerken met onze klanten en die auto vieren – de 934/5.”
Geheel volgens de Singer-traditie is het uitgangspunt een Porsche 911 ‘964’ die geproduceerd is tussen 1989 en 1994 en die werd aangeleverd door de eigenaar-klant. De auto wordt volledig gedemonteerd, zodat alleen de naakte koets overblijft. Die wordt waar nodig opgeknapt en structureel versterkt om zonder verpinken het nieuwe potentieem van de motor te kunnen verdragen.
Hulk-achtige Porsche 964
Het chassis wordt vervolgens bekleed met een carrosserie van koolstofvezel waarvan het ontwerp een eerbetoon aan de 934/5 combineert met diepgaand aerodynamisch onderzoek om de koeling, de luchttoevoer van de motor en de stabiliteit bij hoge snelheden te optimaliseren. De Singer DLS Turbo is bedoeld voor klanten die met hun 'speeltje' het circuit op willen.
Dat resulteert in fors uitgezette heupen, een voorpartij met een zeer royale splitter en een grote ventilatieopening in de klep, en een brede, vlakke achtersteven met daarbovenop een enorme tweedelige spoiler. De finishing touch wordt geleverd door de competitievelgen met centrale moer en honingraat- of Y-spaakdesign.
Drukgevoede flat-six en 9.000 o/m
Onder de motorkap achteraan ligt het hart van de Singer DLS: een 3,8 liter grote zescilinder-boxer met dubbele turbo, elektrische overdrukkleppen, lucht-waterinterkoelers en een horizontaal gemonteerde elektrische ventilator. Dat alles stelt de drukgevoede flat six in staat om maar liefst 700 pk te ontwikkelen. Indrukwekkend, maar niet zo indrukwekkend als het toerental waarbij dit vermogen wordt bereikt: 9.000 o/m! Verbazingwekkend voor een turbomotor.
Deze uitzonderlijke motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak die het vermogen alleen naar de achterwielen stuurt. Singer heeft veel werk verricht aan de ophanging en biedt op verzoek een meer circuitgerichte configuratie. De remmen worden verzorgd door geventileerde koolstofkeramische schijven die worden bediend door vaste remklauwen uit één stuk verscholen achter magnesium velgen van 19 duim voor- en 20 duim achteraan, met Michelin Pilot Sport Cup 2- of Cup 2R-banden.
Prijs op aanvraag
Naast de onberispelijke en spectaculaire look van de motor en de carrosserie onderscheidt een Singer Porsche zich ook door de elegantie en topafwerking van het interieur. De twee hier gepresenteerde varianten van de Singer DLS Turbo vormen daarop geen uitzondering.
Hoeveel dat alles moet kosten, boven op de aankoopprijs van de donorauto, vertelt Singer niet, met het argument dat de prijs varieert naargelang van de specifieke kenmerken en vereisten van elke klant.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!