Skoda geeft zijn kleinste een injectie van het groeihormoon, waarmee de vierde Fabia-generatie met 11 centimeter groeit tot 4,11 meter, terwijl hij ook in de breedte bijna 5 centimeter extra kreeg. Het gevolg van de adoptie van het MQB A0-platform, dat we kennen van onder andere de Polo van zustermerk Volkswagen.
Het schonk de ontwerpers de mogelijkheid wat meer te spelen met de lijnen, die weer wat scherper werden, naar analogie met de andere recente modellen van de Tsjechische fabrikant. Let ook op het grote radiatorrooster, dat wat doet denken aan dat van de BMW 1 Reeks. De carrosserie werd ook wat meer gestroomlijnd, met onder andere luchtsleuven achter de voorwielen en een afsluitbare koeling.
Enkel benzine
De verminderde luchtweerstand zou, in combinatie met de optionele grotere tank (50 liter), een rijbereik van op zijn best 900 kilometer moeten garanderen. Net als bij de Polo of Seat Ibiza is er nochtans geen diesel meer, wel verschillende benzinemotoren.
Te beginnen met de atmosferische 1 liter-driecilinder (65 of 80 pk), een turbovariant van 95 of 110 pk en als topversie een 1.5-turbo die 150 pk genereert. Die laatste komt met cilinderuitschakeling en standaard een standaard zeventraps-DSG. Een krachtigere RS komt er sowieso niet.
De langere wielbasis, bijna 10 centimeter extra, zorgt uiteraard voor meer ruimte binnenin, zowel ter hoogte van de achterbank als in de koffer, waar Skoda liefst 380 liter belooft. Ook van deze generatie komt trouwens weer een breakvariant, oftewel Combi, al is het wel pas tegen 2023 of '24.
Vanaf de zomer van 2021
Voorin zien we een boordplank die doet denken aan die van de Kamiq, maar dan met ronde ventilatiemonden. Centraal zit een kleurenschem van 6,5, 8 of 9,2 duim, terwijl een digitale tellerkast als optie te krijgen valt. We noteren daarnaast ook enkele luxueuze snufjes, zoals stuurverwarming, net als de gebruikelijke multimedia.
Opvallend is dat in de achteruitkijkspiegel een usb-c-sleufje verwerkt zit, om desgewenst een camera in te pluggen. Skoda is immer trots op zijn praktische vondsten, zoals de paraplu in de deur of de ijsschraper in het tankklepje. Daarbij hoort ook een uitneembaar doosje op de middentunnel, een verwijderbaar scherm voor het zonnedak of een neerklapbare passagiersstoel.
Ook een file-assistent is beschikbaar, net als een parkeerassistent.
De nieuwe Skoda Fabia komt eraan tegen de zomer van 2021, en de Tsjechen beloven een instapprijs onder de 14.000 euro. Een specifiek Belgisch tarief kennen we echter nog niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!