De Zeekr is een Chinese constructeur met Europese plannen. En om de poort naar onze markt te breken, rekenen ze in de eerste plaats op de nieuwe Zeekr X. Dat is een compacte elektrische SUV die bouwt op het SEA-platform (Scalable Electric Architecture) van Geely, de technische basis waarop ook de nieuwe Smart #1 en de op stapel staande Volvo EX30 staan. Dat verklaart meteen waarom de specificaties bekend in de oren klinken. Een overzicht:
Koetswerk: afmetingen en koffer Zeekr X
Het koetswerk van de Zeekr X heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28 en is 4,432 meter lang, 1,566 hoog en 1,836 breed (zonder zijspiegels). Die wielbasis meet 2.750 millimeter en het koffervolume bedraagt 362 liter. De elektrische SUV zet minstens 1.855 kilogram op de weegschaal, de versie met twee motoren weegt 1.960 kilogram. Beide varianten kunnen 1,6 ton trekken.
Specs Zeekr X Long Range RWD
Als Long Range RWD houdt de Zeekr X het bij een op de achteras gemonteerde elektromotor die over een vermogen van 200 kW/272 pk en een maximaal koppel van 343 Nm beschikt. Dat volstaat om in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Het batterijpakket van de Zeekr X Long Range RWD heeft een capaciteit van 69 kWh en kan snelladen tot 150 kW, in ideale omstandigheden volstaat een halfuurtje om de accu's van 10 naar 80% bij te laden. Het gecombineerde WLPT-rijbereik bedraagt 445 kilometer.
Specs Zeekr X Privelege AWD
De Privelege gedoopte topversie van de Zeekr X telt twee elektromotoren. Het systeemvermogen van dat elektrische aandrijfgeheel bedraagt 315 kW/428 pk en het maximumkoppel 543 Nm, extra power die de acceleratietijd van 0 naar 100 km/u reduceert tot 3,8 seconden. Het accupakket heeft dezelfde capaciteit als de Long Range AWD (69 kWh brutto), maar omdat het stroomverbruik iets hoger ligt (17,5 kWh ipv 16,5 kWh per 100 km) geraakt de Privelege AWD niet verder dan 425 kilometer. De laadmogelijkeden zijn identiek.
Europese richtprijs Zeekr X
In Nederland hangt er een prijskaartje van 44.990 euro aan de nieuwe Zeekr X. Dan hebben we het uiteraard over de Long Range RWD die vooralsnog als instapversie fungeert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!