De Viper werd voorgesteld op het salon van New York. De derde generatie van deze Amerikaanse supersportwagen wordt gekenmerkt door een moderner design, zonder daarbij zijn fundamenten te verloochenen. Onder de lange motorkap ligt een beestachtige en meedogenloze 8.4-V10 met 640 pk en 800 Nm die verbonden is met een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen. Het gebrul van de tiencilinder blaast de oren van de andere weggebruikers via de zijdelingse uitlaten.
De Viper heeft een huid van koolstof en aluminium, met verschillende luchtinlaten. Het onderstel is lichter gemaakt, maar de Chrysler-groep beweert dat de stijfheid van het onderstel met 50 procent is gestegen tegenover de vorige generatie. De Viper kan een topsnelheid van 331 km/h bereiken. Hij is uitgerust met ABS en voor het eerst ook met ESP en tractiecontrole. Die laatste twee rijhulpsystemen zijn overigens volledig uitschakelbaar. De knop 'launch control' op het stuur stelt de bestuurders om duizelingwekkend snel te accelereren.
Het interieur van de Viper is minder spartaans dan voorheen. Het instrumentenbord is volledig digitaal en personaliseerbaar. Op de middenconsole prijkt een aanraakscherm van 8,4 inch. Qua comfort kregen de stoelen een hoogteregeling en een 90 millimeter langere zitting. De Dodge-logo's werden vervangen door die van het nieuwe merk SRT (Street and Racing Technology), als symbool voor de vernieuwing sinds de overname door Fiat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!