Wie al eens het voorrecht heeft gehad om een slingerbaantje te mogen aanvallen aan het stuur van een Subaru BRZ zal dit ongetwijfeld beamen: zijn perfect afgestelde chassis verdient een schep extra pk’s. Wij dachten dat er een STI-versie zou komen met een turbo die in de longen van de viercilinderboxer blaast om tegemoet te komen aan de verwachtingen van de meest veeleisende klanten, maar dat zal dus niet gebeuren. De BRZ tS (voor “tuned by STI”) die in de Verenigde Staten is voorgesteld behoudt de atmosferische motor van 200 pk van de klassieke BRZ, zonder enige aanpassing. De enige verbeteringen aan deze radicale versie, die bij ons niet verkrijgbaar zal zijn, zijn te vinden in het chassis: 18-duimvelgen met Michelin Pilot Sport 4-banden, een stijvere motorwieg, specifieke afstellingen voor de ophanging,… Ook de stroomlijn verandert met de komst van een indrukwekkende verstelbare kofferspoiler in koolstofvezel. Dat alles zal de honger naar nog meer vermogen op bochtige wegen alleen nog maar doen toenemen.
Nieuw record?
Het andere nieuws van Subaru in de Verenigde Staten heet WRX STI Type RA. Deze RA-versie (voor “Record Attempt”) is gebaseerd op de sportieve berline WRX STI (die voordien Impreza heette) en moet Subaru de kans geven om deze zomer de titel van de snelste vierdeursberline op de Nürburgring te heroveren. Hij onderscheidt zich in de eerste plaats door zijn stroomlijnhulpmiddelen (frontsplitter, kofferspoiler) en een aantal koetswerkdetails in koolstofvezel (zoals het dak) om het gewicht te drukken. Hier ondergaat de motor wel een kleine vitaminekuur, want het vermogen van zijn 2.5-turboviercilinder stijgt met 10 pk tot 310 pk. Subaru gaat er slechts 500 exemplaren van bouwen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!