De komst van de Exiga is geen complete verrassing, want het prototype werd vorige herfst al voorgesteld. Subaru toont dat het, na de komst van de boxer-diesel, wil blijven innoveren. De Exiga is 4.740 millimeter lang, 1.660 millimeter hoog en heeft een wielbasis van 2.750 millimeter. Hij beschikt over zeven zitplaatsen op drie trapsgewijs geplaatste rijen. Op die manier kunnen ook de passagiers op de laatste rij nog zien wat er op de weg gebeurt. Een panoramisch glasdak zorgt voor een overvloed aan lichtinval. Onder de motorkap ligt een platte tweeliter-viercilinder. Voor de Japanse markt heeft Subaru twee motorkeuzes: atmosferisch of drukgevoed. Subaru heeft tot op heden geen plannen om dit model ook in Europa op de markt te brengen.
De Exiga met de atmosferische tweeliter beschikt over 148 pk (109 kW) bij 6.000 o/m en 191 Nm koppel bij 3.200 o/m. Dankzij een turbocompressor ziet de 2.0 GT zijn vermogen stijgen tot 225 pk (165 kW) bij 5.600 o/m. Beide motoren kunnen tot 326 Nm koppel ontwikkelen bij 4.400 o/m. Beide versies pakken uit met een symmetrische vierwielaandrijving, typisch voor Subaru, maar de GT beschikt over een latere evolutie van de variabele koppelverdeling. De versnellingsbak is altijd een automaat: met vier verhoudingen voor de atmosferische motor en vijf voor de turbo. In combinatie met de dynamische chassiscontrole DC3 moet de boxermotor - dat andere handelsmerk van deze atypische constructeur - garant staan voor een dynamisch rijgedrag.
Het interieur van de Exiga is ontworpen met oog voor comfort: om de instap te bevorderen kunnen de deuren in een hoek van 90 graden geopend worden en de stoelen op de tweede rij kunnen 18 centimeter verschoven worden om de toegang naar de derde rij te vergemakkelijken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!