Met de onthulling van de Swift (autosalon van Parijs, nog tot 17 oktober), die vanaf vandaag ook in de toonzaal staat, is Suzuki erin geslaagd om een volledig nieuwe auto zo goed als perfect op zijn voorganger te laten lijken. De nieuwe generatie is enkele centimeters gegroeid tot 385 centimeter (+ 9 centimeter), met een breedte van 1.695 millimeter (+ 5 millimeter) en een hoogte van 151 centimeter (+ 1 centimeter). Ook de wielbasis groeit tot 2.430 millimeter (+ 50 millimeter) en de sporen zijn verbreed. Verder wordt de Swift voortaan op bredere banden geleverd met een plattere bandwang. In het interieur is de modelwissel te zien in de nieuwe lay-out en andere materialen.
Het stuur met variabele overbrenging is gekoppeld aan een elektrische bekrachtiging. Verder is de structuur tegelijk stijver en lichter geworden. Onder de motorkap is keuze tussen een benzinemotor en een diesel. De 1.2 met 93 pk (69 kW) en een stop-startsysteem stoot 116 g/km aan CO2 uit. Hij is een doorontwikkeling van de vorige 1.2 (92 pk). De 1.3 DDiS van 75 pk (55 kW) verbruikt gemiddeld 4,2 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 109 g/km oplevert. De manuele vijfversnellingsbak heeft een nieuwe mechaniek die meer vloeiende schakelmanoeuvers mogelijk maakt. Als optie kan een viertrapsautomaat worden besteld. Het remsysteem is net zoals de rest van de auto geheel nieuw.
De nieuwe Swift, die als vanouds wordt gebouwd in Hongarije, is standaard uitgerust met ESP. Het veiligheidsaanbod bestaat verder uit zeven airbags. Verder kan de Swift worden besteld met een grootlichtassistent of een achteruitrijcamera. En ten slotte belooft Suzuki dat de nieuweling beter geluidgedempt is en minder stroomlijngeluiden produceert dankzij hertekende buitenspiegels.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!