Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Toyota Auris

Geschreven door Olivier Duquesne op 20-08-2012

De nieuwe generatie van de Toyota Auris luidt een stijlbreuk in. De middenklasser wordt iets langer en lager dan zijn voorganger. Hij zal nog steeds als diesel, benzine en hybride verkrijgbaar zijn.

De nieuwe Toyota Auris wordt onthuld op het salon van Parijs, eind september. De middenklasser vertoont een volledig nieuw design met een gestrekter profiel en een radiatorrooster dat de nieuwe huisstijl van Toyota overneemt. De vijfdeurs is 4,27 meter lang voor een wielbasis van 2,6 meter en een hoogte van 1,76 meter. Hij wint 3 centimeter in lengte maar is wel 5,5 centimeter lager. Dat verschil onder de meetlat trekt het profiel wat strakker en verbetert zijn stroomlijn (Cx vanaf 0,28). Maar dat lagere profiel is vooral te danken aan de nakende komst van een breakvariant, waardoor de berline niet langer een stijlcompromis wordt.

De Toyota Auris zal beschikbaar zijn met drie motoren: een 1.8 hybride, een 1.33 op benzine en een diesel van 1,4 of 2,0 liter. Hoewel hij hetzelfde platform gebruikt als de huidige generatie, evolueerde het onderstel op verschillende punten. Zo werden de stuurbekrachtiging en de ophanging herbekeken. De dubbele driehoeken achteraan zullen op meerdere uitvoeringen beschikbaar worden, zonder dat de constructeur daar nu al gedetailleerder op ingaat. Toyota is vrijgeviger wat het gebruik van hoogwaardig staal betreft. Het draagt bij tot een gewichtsverlies van 40 kg en een 10 procent grotere stijfheid.

De nieuwe Auris, die net zoals de huidige generatie in Groot-Brittannië wordt gebouwd, biedt als optie een groot panoramisch dak aan om het interieur beter te verlichten. Dat interieur volgt de stijlbreuk van het koetswerk met een totaal hertekende inrichting. Bovendien groeide de beenruimte achteraan met 2 centimeter. De koffer zelf wint 9 centimeter in de lengte en heeft nu een volume van 360 liter onder het bagagescherm. In de hybrideversie is de koffer nu even groot dankzij de herschikte batterij-units die zich voortaan onder de achterbank bevinden. Toyota geeft ook nog mee dat de gebruikte materialen een betere aanraaksensatie bieden en dat de gebruikte kunststoffen zachter zijn om aan te raken.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten