De constructeursfoto's onderstrepen de ambities van de Toyota iQ om de Smart Fortwo helemaal in de schaduw te stellen. In de 2,985 meter lange en 1,500 meter hoge iQ kunnen drie volwassenen en een kind plaatsnemen binnen de wielbasis van 2.000 millimeter. De kleinste plaats, waar enkel een kind kan zitten, bevindt zich achter de bestuurder. Indien de voorste passagier bereid is om zijn stoel enigszins naar voren te schuiven, is achter hem ruimte voor nog een volwassene. Dat is niet zo'n opoffering als men zou denken, want het asymmetrische dashboard is speciaal ontworpen om die opstelling te vergemakkelijken. De bestuurdersstoel kan zo ver niet vooruit, omdat het stuur en de pedalen meer plaats vergen. Om ruimte te winnen hebben beide voorstoelen een extra dunne rugleuning en is het stuurwiel afgeplat.
De kleine Toyota heeft ondanks zijn kleine afmetingen een vrij stoer uiterlijk met zijn ronde vormen, dikke bumpers en zestienduimvelgen op de uiterste hoeken van het onderstel. In het interieur valt naast het asymmetrische dashboard ook de V-vormige middenconsole met daarbovenop een aanraakscherm. Verder heeft de iQ een USB-poort en Bluetooth. Onder de achterstoelen zit een bergvak verscholen en wie echt kofferruimte nodig heeft, klapt de symmetrisch gedeelde achterbank neer.
Bij zijn marktlancering, begin 2009, zal de iQ met drie motoren verkrijgbaar zijn, twee benzines en een diesel. Details over die krachtbronnen heeft Toyota nog niet vrijgegeven, maar de CO2-uitstoot zal telkens lager liggen dan 100 g/km. De brandstof wordt opgeslagen in een platte tank onder de vloer. Die technisch vrij complexe oplossing heeft het mogelijk gemaakt om achterin extra ruimte te winnen. Vooraan kon de vooroverhang worden ingekort door een nieuw ontworpen differentieel. Verder hebben de Japanse ingenieurs een extra compacte temperatuurregeling ontwikkeld en is de elektrische stuurbekrachtiging hoger op de stuurkolom gemonteerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!