Net zoals de Yaris bouwt de Yaris Cross om de nieuwe GA-B-architectuur voor compacte modellen. Met 2.4560 millimeter is de wielbasis van deze SUV identiek aan die van de stadswagen, maar de langere overhangen en de bredere wielkasten maken de Cross wel 9 centimeter langer (4.180 mm) en 2 centimeter breder (1.765 mm). In vergelijking met de Yaris neemt de grondspeling met 3 centimeter toe. Een bewuste keuze, want Toyota omschrijft de Cross als een echte SUV. Eentje die zich ook buiten de binnenstad durft wagen, desnoods op onverhard. Daarom krijgt de voorwielaangedreven versie het gezelschap van de vierwielaangedreven AWD-i. Het automatisch inschakelende 4x4-systeem bedient de achteras tijdens felle acceleraties en wanneer de voorwielen grip dreigen te verliezen.
>>> Ontdek hier de Toyota Yaris Cross Adventure
De Yaris Cross is een hybride Toyota van de vierde generatie, aangedreven door een atmosferische 1,5 liter-driecilinder op benzine die de assistentie krijgt van een elektromotor. Net zoals bij de Yaris Hybrid bedraagt het systeemvermogen 116 pk. Schakelen doe je via een traploze e-CVT. Prestatiecijfers communiceert Toyota nog niet, de Japanners vertellen wel dat de CO2-uitstoot (WLTP) van de voorwielaangedreven versie onder de 120 gram per kilometer blijft, die van de AWD-i onder de 135 gram.
Europees product
Toyota heeft hard gewerkt aan het praktische aspect van de Yaris Cross. Desgewenst kan je de achterklep handenvrij openen via een kniezwengel onder de achterbumper, terwijl de koffer over een verstelbare laadvloer in twee stukken beschikt en een nieuw bevestigingssysteem met geïntegreerde gordels introduceert. De achterbank splitst zich in drie stukken volgens het 40/20/40-principe. Hoe groot het laadvolume is, vergeet Toyota echter te vermelden.
Net zoals de Yaris loopt de Yaris Cross van de band in het Franse Valenciennes. Toyota omschrijft de compacte SUV als een model dat ontworpen en gebouwd wordt in Europa, voor Europese klanten. De Japanse constructeur verwacht dat de Yaris en de Yaris Cross een derde van de Europese verkoop van Toyota voor hun rekening zullen nemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!