Dit wordt dus de volledig nieuwe TVR, de Griffith, die een knallende entree wil maken in de wereld van de sportwagens. Dat doet hij met een door Cosworth herwerkte V8 die 500 pk ontwikkelt.
911-rivaal
Gordon Murray, het brein achter deze vernieuwing, hoopt dat zijn kindje zal kunnen wedijveren met de Porsche 911. De auto wordt geassembleerd van op een volledig nieuw platform dat de iStream-architectuur gebruikt die Murray eerder al had onthuld. Het ontwerp is sterk geïnspireerd op dat van de Tuscan en Griffith van weleer, maar de stroomlijn is grondig herwerkt zodat hij neerwaartse druk ontwikkelt (hij creëert een grondeffect). Het onderste deel van de structuur bestaat uit koolstofvezel panelen, terwijl alles met een stalen kader wordt verbonden voor een optimale stijfheid. Die techniek helpt het gewicht beperken, waardoor de auto zo’n 1.250 kilo weegt en een optimale statische gewichtsverdeling van 50:50 vertoont.
500 pk
Onder de motorkap zijn er geen geheimen meer: daar ligt de 5.0-V8 van Ford die door Cosworth is herwerkt. Hij ontwikkelt 500 pk waardoor hij meer dan 400 pk per ton heeft om hem naar zijn topsnelheid van 320 km/h te stuwen. Het vermogen wordt naar de achterwielen gestuurd via een Tremec Magnum XL-zesversnellingsbak.
Modern
Op technisch vlak is deze nieuwe TVR ultramodern, met een elektrische stuurbekrachtiging en de nodige remkracht (vooraan schijven van 370 millimeter met klauwen met 4 zuigers, achteraan 350 millimeter) om de cavalerie in toom te houden. “De onthulling vandaag is het eindpunt van drie jaar werken”, zo meldt TVR. De 500 eerste exemplaren hebben een speciale configuratie en zijn al gereserveerd voor een groep trouwe klanten, de TVR 500-club. Ze moeten hun auto echter niet voor begin 2019 verwachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!