De nieuwe generatie van de Optima verdubbelt meteen zijn hybrideaanbod. De twee auto's, die op het salon van Chicago onthuld werden, maar pas tegen de herfst gelanceerd worden, zijn stilistisch sterk vergelijkbaar, maar onderscheiden zich visueel wel van de Optima met verbrandingsmotor. Hun stroomlijn werd bijvoorbeeld geoptimaliseerd dankzij, onder andere, een actief radiatorrooster. Allebei maken deze hybrides gebruik van dezelfde tweeliter-viercilinder op benzine met 156 pk. Niettemin zijn er tussen de twee versies aanzienlijke verschillen op het gebied van de vermogens en de batterijen.
Optima Hybrid plug-in
Voor de oplaadbare Optima, de nieuwkomer in de catalogus, wordt een elektromotor van 50 kW (68 pk) aan de zestrapsautomaat gekoppeld, waardoor het geheel een gecombineerd vermogen van 205 pk levert. De elektriciteit wordt opgeslagen in een lithium-polymeerbatterij van 9,8 kWh, die 3 uur nodig heeft om op te laden aan een stopcontact van 240 volt. Kia kondigt een gemiddeld rijbereik van 43 kilometer aan in elektrische modus. De maximale actieradius, waarbij ook de brandstoftank aangesproken wordt, wordt op 960 kilometer geschat.
Niet-oplaadbaar
De nieuwe Optima Hybride heeft een gecombineerd vermogen van 195 pk. Dat is minder dan zijn oplaadbare broer, want de elektromotor beperkt zich hier tot 38 kW (52 pk). De lithium-polymeerbatterij heeft een capaciteit van 1,62 kWh. Hier valt geen stekker in te pluggen; de auto recupereert de energie die vrijkomt bij het remmen. Om de bestuurder te helpen heeft Kia, zoals bij de Optima Hybrid Plug-In en de Niro, het zogenoemde Eco-DAS geïnstalleerd: een 'virtuele coach' die aangeeft wanneer de bestuurder van het gas moet gaan en/of remmen om minder te verbruiken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!