Gilbert Villarreal (ex-Boeing), Bob Lutz (ex-GM) en Henrik Fisker (ex-Fisker) hebben elk de eerste letter van hun achternaam gegeven om het merk VLF Automotive te creëren. Na de Destino (een Fisker Karma met benzine-V8) heeft de Amerikaanse constructeur de Force 1 onthuld op het salon van Detroit, een supercar die met zijn V10 van 8,4 liter het leven zuur zou moeten maken van de Viper.
Viper-kracht
De Force 1 is eigenlijk geen onbekende, want onder zijn kleedje, dat getekend werd door Henrik Fisker, schuilt een... Dodge Viper. We vinden dan ook de grote V10 van 8,4 liter terug, die herzien werd en hier 745 pk ontwikkelt. Een kolossaal vermogen dat overgebracht wordt op de achterwielen via een manuele zesbak of automaat, eveneens met zes verhoudingen. Resultaat: met slechts 1.538 kilogram spurt de Force 1 van 0 tot 100 km/h in amper 3 seconden en bereikt hij een topsnelheid van 350 km/h. De oplage is beperkt, want VLF Automotive wil maar 50 tot 200 exemplaren van de Force 1 produceren, voor een prijs van ongeveer 270.000 dollar (ongeveer 250.000 euro).
Actief onderstel
Het onderstel maakt gebruik van een complexe actieve ophanging, waarvoor een beroep werd gedaan op de expertise van competitiespecialist Keating. Voor de remmen ging VLF te rade bij Brembo. We geven nog mee dat er op dit ogenblik nog altijd een rechtszaak loopt tegen Henrik Fisker, die beschuldigd wordt door Aston Martin zijn DB10 te hebben gekopieerd. Afgaande op de look van deze Force 1 lijkt die claim toch wel een beetje overdreven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!