Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Volkswagen Arteon: noem me geen CC meer

Geschreven door David Leclercq op 06-03-2017

Volkswagen heeft de Arteon onthuld, een vierdeurscoupé op basis van de Passat die de CC vervangt.

De Volkswagen Arteon is onthuld in de marge van het salon van Genève. Hij moet in het gamma de CC vervangen, de vierdeurscoupé op basis van de Passat. Ter herinnering: dit model werd voor het eerst voorgesteld als de conceptcar Sport Coupé in 2015. Let wel: deze naamsverandering wijzigt niets aan de zaak: de Arteon blijft rechtstreeks afgeleid van de Passat, waar de vierdeurscoupé zijn platform en zijn motoren mee deelt.

Nieuw design

De Arteon kondigt zich echter ook aan met een nieuwe designtaal voor het merk, die op alle volgende modellen van Volkswagen zal worden toegepast. Onder de nieuwe designtrekken zien we het vooruitstekende radiatorrooster, de nieuwe vorm van de ledkoplampen en de erg uitgesproken schouderlijn die over de hele lengte van de flanken loopt. Als we naar de Arteon kijken, moeten we in elk geval erkennen dat zijn stijl erg uitgesproken is en dat hij gespierd blijft. Bovendien komt er een R-Line-versie met een nog meer expliciete stijl.

Groter

Het model is niet bepaald klein, want het is 4,86 meter lang, 1,87 meter breed en 1,42 meter laag. Dat betekent dat de Arteon 6 centimeter langer, 1,6 centimeter breder en 1 centimeter hoger is dan zijn voorganger CC. In het interieur heeft het model een herwerkte versie van het dashboard van de Passat. In de uitrustingslijst vinden we onder meer een digitaal instrumentenbord en het gloednieuwe infotainmentsysteem met 9,2 duim groot aanraakscherm en gebarenherkenning.

Meer ruimte

Niet alleen het koetswerk werd langer, ook de wielbasis is met 5 centimeter gegroeid in vergelijking met de Passat berline, om de achterpassagiers meer ruimte te geven. De koffer van zijn kant slikt 563 liter, wat 33 liter meer is dan voordien. Door de achterbank neer te klappen, groeit dat volume zelfs tot 1.557 liter wanneer de rugleuning van de achterbank (40/20/40) is neergeklapt.

Meer veiligheid

Onder het nieuws vermelden we onder meer een nieuw rijhulpsysteem dat de auto zelfstandig naar de pechstrook kan leiden en tot stilstand brengen als de bestuurder onwel wordt. Qua motoren wordt de Arteon aangeboden met een gloednieuwe 1.5-benzinemotor met 150 pk. Die krijgt van in het begin het gezelschap van een 2.0 TSI, terwijl het dieselaanbod bestaat uit 3 versies van de 2.0 TDI: 150, 190 en 240 pk. Uiteraard staan DSG-versnellingsbakken en vierwielaandrijving op het programma. De Arteon zal vanaf juni worden gebouwd in de VW-fabriek in Emden, Duitsland, naast de achtste generatie van de Passat. Hij gaat de strijd aan met de BMW 4-Reeks Gran Coupé en de Audi A5 Sportback. De prijzen zijn nog niet bekend, maar volgens de eerste informatie wordt hij gevoelig duurder dan de CC, ongetwijfeld als gevolg van alle nieuwe technologie aan boord.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten