De Amarok wordt onthuld tijdens het autosalon van Los Angeles in een versie met dubbele cabine. Dat is merkwaardig, want de pick-up is niet bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt. Hij verschijnt eerst in Latijns-Amerika, vervolgens in Australië en Zuid-Afrika en komt dan naar Europa. Onder het dekzeil biedt de laadbak een volume van 2,52 vierkante meter. Hij is een echte pakezel, want de laadruimte is 1.555 millimeter lang en 1.620 millimeter breed (1.222 millimeter tussen de wielkasten). Het laadvermogen bedraagt 1,15 ton en hij mag tot 2,8 ton slepen.
De basisversie is een achterwielaandrijver, maar uiteraard is er ook een versie met (elektrisch) inschakelbare vierwielaandrijving. Er staat als optie ook een reductieverhouding op het programma. Daarnaast biedt VW een permanent op de vier wielen aangedreven versie aan met een Torsen-middendifferentieel dat een statische koppelverdeling 40:60 kent. Wie voor die variant kiest, krijgt bovendien een comfortabeler onderstel. Een sperdifferentieel voor de achteras staat op de optielijst.
Onder de motorkap ligt in eerste instantie een 2.0 TDI met twee turbo's en gemeenschappelijke inspuitbuis die 163 pk (120 kW) en 400 Nm levert (al vanaf 1.500 o/m). Tegen half 2010 komt daar nog een versie met één turbo en 122 pk (90 kW) bij. Beide motoren zijn gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak. De 5,25 meter lange pick-up krijgt standaard vier airbags en een elektronische trekkrachtcontrole mee. ESP is een optie en wordt gekoppeld aan een afdaalhulp voor steile hellingen (maximum 30 km/h). Tegen 2011 ten slotte volgt nog een versie met enkele cabine. De Amarok werd ontwikkeld in Duitsland maar wordt gebouwd in Argentinië.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!