Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2015 / Volkswagen Golf GTI Clubsport 290: in afwachtig van de R400

Geschreven door David Leclercq op 14-09-2015

Volkswagen lanceert de Golf GTI Clubsport, de krachtigste Golf GTI ooit. Op het programma: tot 290 pk op de voorwielen, kwestie van de baan vrij te maken voor de toekomstige R400.

Volkswagen herbekijkt dus zijn strategie voor de Golf R en de Golf GTI, zoals het merk enkele weken geleden trouwens al had aangekondigd op het tuningfestival van Wörthesee. De constructeur lanceert immers de GTI Clubsport die, in tegenstelling tot de GTI en de GTI Performance, geen flauw vermogenssprongetje van 10 pk maakt, maar wel van 35 pk extra krijgt, goed voor een totaal van 265 pk en zelfs tot 290 pk dankzij de overboost-functie van de motor die het vermogen gedurende enkele seconden met 10 procent opdrijft. Dat lijkt misschien vreemde strategie aangezien VW al de Golf R in het gamma heeft (300 pk en vierwielaandrijving), maar naar verluidt komt er binnenkort een Golf R400, met 400 pk. Met al deze nieuwkomers zou de “gewone R” volgens ons wel eens kunnen verdwijnen. Wordt vervolgd.

Vernieuwd

Deze Clubsport – die ook de 40ste verjaardag van de Golf GTI viert – wil zich uiteraard uiterlijk onderscheiden. Hij krijgt heel wat inzetstukken met honingraatstructuur, glanzend zwarte details (zoals de buitenspiegelbehuizingen), terwijl achteraan een nieuwe spoiler en een diffuser in de bumper te zien zijn. Verder wordt de Golf GTI Clubsport geleverd met een DSG-versnellingsbak, maar op vraag kan ook een manuele overbrenging met 6 verhoudingen geïnstalleerd worden. Het koppel wordt enkel aan de voorwielen doorgegeven, en ze worden net zoals in de GTI Performance ondersteund door een elektronisch sperdifferentieel van ZF. De versie met de manuele versnellingsbak gaat in 6 seconden van 0 naar 100 km/h, de DSG heeft daar 5,9 seconden voor nodig. We verwachten de GTI Clubsport begin 2016 op onze wegen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten