De nieuwe Polo krijgt dus van in het begin een GTI-versie, want het segment van de kleine bommetjes heeft de wind in de zeilen. Hij vertoont de typische uiterlijke trekken van een VW GTI, met name een radiatorrooster in honingraatmotief, een rood biesje, gelakte remklauwen, een dubbele uitlaat en een dakspoiler. In het interieur bepalen de stoelen bekleed met de beroemde GTI-stof de sfeer, net zoals het sportstuurwiel en de versnellingspook met rode stiknaden.
Tweeliter in plaats van 1.8
Onder de motorkap ruilt de Polo GTI zijn 1.8 TSI in voor een 2.0. Die grotere cilinderinhoud gaat in tegen de trend naar steeds kleinere motoren en gaat gepaard met een hoger vermogen: 200 pk in plaats van 192. Daarmee kan hij de strijd aan gaan met de Renault Clio R.S. en Ford Fiesta ST, die een vergelijkbaar vermogen ontwikkelen, maar ook met de toekomstige Toyota Yaris GRMN (210 pk). Bij de transmissies wacht de DSG 7-bak eenzaam op de komst van een manuele versnellingsbak. Een sportophanging is standaard en op de optielijst staat het adaptieve onderstel “Sport Select”. Prestatiecijfers heeft VW nog niet opgegeven voor deze nieuwe GTI. Tegen het eind van het jaar staat hij bij de dealer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!