XPeng stelt zijn nieuwe grote SUV G9 voor. Een model dat zich onderscheidt door het aantal aangeboden varianten, met 2- of 4-wielaandrijving, maar vooral door zijn (ultra)snelle laadcapaciteit van 480 kW. Een waanzinnige waarde als je bedenkt dat de modellen die meer dan 200 kW kunnen opladen tegenwoordig nog erg zeldzaam zijn. En hij zou wel eens naar Europa kunnen komen, want XPeng steekt zijn internationale ambities voor dit model niet onder stoelen of banken.
200 km in 5 minuten
Op technisch vlak is deze grote SUV 4891 mm lang, 1937 mm breed en 1680 mm hoog en concurreert hij rechtstreeks met de Audi E-Tron, de BMW iX en de Tesla Model X. Hij wordt aangeboden in drie varianten met achterwielaandrijving, uitgerust met een motor van 313 pk en 430 Nm op de achteras, wat een tijd van 0 tot 100 km/u van 6,4 s en een topsnelheid van 200 km/u mogelijk maakt. Het rijbereik gaat van 570 km (basisversie) tot 702 km (Long Range) volgens de Chinese CLTC-cyclus. Maar XPeng brengt ook drie versies op de markt met twee motoren en vierwielaandrijving, met een gecombineerd vermogen van 551 pk en een koppel van 717 Nm. Een flinke hoeveelheid vermogen waarmee de auto in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/h kan accelereren, terwijl de topsnelheid beperkt blijft tot 200 km/h. XPeng zegt ook dat de actieradius van de 3 versies 650 km is.
Maar de kers op de taart is is zijn 800 V elektrische architectuur, waarmee de XPeng G9 tot 480 kW zou kunnen opladen op gelijkstroom. Dit betekent dat hij in slechts 5 minuten 200 km actieradius kan terugwinnen en in slechts 15 minuten van 10 naar 80% lading kan gaan. Als deze gegevens waar blijken te zijn, zou het de snelst opladende in massa geproduceerde elektrische auto ter wereld zijn! Een prestatie die voorlopig echter tot de theorie beperkt blijft, aangezien niet veel Europese laders boven de 200 kW gaan...
Geconnecteerd en geassisteerd rijden
De technische specificaties van de XPeng G9 zijn vergelijkbaar met die van zijn Europese en Amerikaanse concurrenten, maar dit grote SUV-vlaggenschip kan bogen op een interieur boordevol technologie. Naast een digitaal dashboard en twee 15-inch schermen met een "interactieve 3D-gebruikersinterface op basis van de Unity3D-engine", beschikt de G9 over een geavanceerde spraakassistent die in milliseconden kan reageren, meer dan 600 voertuigfuncties kan bedienen en "opeenvolgende instructies van verschillende passagiers begrijpt zonder dat hij voortdurend opnieuw moet worden geactiveerd".
Qua rijhulpsystemen is de XPeng G9 uitgerust met een arsenaal aan assistenten van de tweede generatie die gebruik maken van twee Nvidia Drive Orin-chips. Deze processoren kunnen 508 TOPS (triljoenen operaties per seconde) verwerken om de informatie te beheren die afkomstig is van de 31 sensoren in en rond de wagen, aangevuld door twee LIDAR's.
Gezins-SUV
De XPeng G9 vergeet echter niet praktisch en comfortabel te zijn. Hij is alleen leverbaar met 5 zitplaatsen en biedt een royale bagageruimte van 660 liter, die kan worden vergroot tot 1576 liter wanneer de stoelen op de tweede rij worden neergeklapt. Inzittenden worden ook verwend op het gebied van multimedia, aangezien de Chinese SUV is uitgerust met een audiosysteem met 28 luidsprekers met een meeslepende 5D-omgeving "die trillingen van de stoel, veranderingen in de omgevingsverlichting, instelbare klimaatregeling en gepersonaliseerde geuren omvat wanneer je een film kijkt, naar muziek luistert of gewoon ontspant".
Prijzen en levering
De XPeng G9 komt in China op de markt en de eerste leveringen beginnen in oktober 2022. De basisversie - achterwielaandrijving en standaard bereik - begint bij 44.543 euro (309.900 yen), terwijl de topversie, de "Launch Edition", vanaf 67.528 euro (469.900 yen) wordt verkocht. XPeng is echter van plan de G9 internationaal op de markt te brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!