We liepen wat verloren op het salon van Frankfurt, de IAA, editie 2019. Lopen kan je er nog altijd, op anderhalve dag telde onze stappenmeter 30 km, maar dat was omdat Mercedes en de VW-groep aan de ene kant (hallen 1,2 en 3) en BMW, JLR en Opel aan de andere kant (hal… 11) zoals gewoonlijk mijlenver van elkaar huisden. Daar tussenin? De grote leegte. Zo’n 20 merken stuurden dit jaar hun kat naar wat eens een van de meest prestigieuze en luxueuze automobielsalons was. Enkel in hal 8 tussenin was er nog iets te beleven, dankzij Honda en Ford en een rits Chinezen, die groots uitpakten maar voorlopig wel niet bij ons te krijgen zijn. Toch nog iemand die naar de Duitsers opkijkt?
Niet dat er niks nieuws was, maar naast de Land Rover Defender en de VW ID.3 waren het toch maar enkel concepts die je kon bewonderen. In hal 4 stond zelfs een heuse oldtimershow, om de beursruimte toch maar vol te krijgen. Ook Porsche pakte natuurlijk fors uit met zijn nu al iconische, elektrische Taycan, maar de première hadden ze niet voor Frankfurt bewaard. Die vierden ze enkele dagen eerder op drie verschillende plaatsen verspreid over de wereld, zodat ze helemaal zelf de communicatie konden bepalen en daarenboven niet met anderen hoefden te vechten voor de nodige aandacht. Geen nieuwe trend, maar wel een die zich nu helemaal doorzet.
- Lees ook: alle premières op de IAA in Frankfurt - #IAA2019
De grote internationale autosalons zien hun voortbestaan in vraag gesteld. Vorig jaar in Parijs bleven al een aantal merken weg, dit jaar in maart moest zelfs het ongenaakbaar gewaande Genève een 8-tal afzeggingen incasseren. Maar zo erg als nu in Frankfurt, dat kunnen we ons alleen maar herinneren van 10 jaar geleden in Tokyo. De Japanners hebben ondertussen hun concept enigszins veranderd en ze hebben ook moeten inkrimpen. Hoogstwaarschijnlijk zal die eens zo prestigieuze IAA dat ook moeten doen. Te meer daar de VDA (de Duitse Febiac zou je kunnen zeggen), het contract met de Messehallen, het tentoonstellingscomplex in Frankfurt, nu moet hernieuwen. Dat worden moeilijke onderhandelingen, want een van de redenen waarom constructeurs wegblijven is omdat het zo ontiegelijk veel kost om een mooie stand op te bouwen en te bemannen.
Dat zag je trouwens ook bij de (vooral Duitse) merken die er wel waren in Frankfurt. BMW deed het in “zijn” hal met de helft van de ruimte en liet Rolls-Royce thuis, Mercedes kleedde zijn “feesthal” helemaal anders (en duidelijk minder pompeus) aan, de VW-groep had in zijn hal 3 erg sober ogende standen, met immense ‘allees’ ertussen en liet ook Bentley niet over het kanaal komen, terwijl die toch binnenkort hun nieuwe Flying Spur voorstellen. Ook vele andere prestigemerken bleven weg, maar Ferrari bakte het toch wel heel bruin: het onthulde doodgemoedereerd twee nieuwe modellen in de thuisbasis Maranello, op de vooravond van de persdagen in Frankfurt. Als opgestoken middelvinger kan dit tellen…
Alleen Brussel blijft (voorlopig?) buiten schot, net als de Chinese salons Beijing of Shanghai, maar dat is dan ook de grootste markt ter wereld. Benieuwd hoe lang dat nog zal duren.
- Lees ook: alle premières op de IAA in Frankfurt - #IAA2019
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!