Donald Trump heeft een nieuwe vijand ontdekt, een vrouw deze keer: Mary Barra, bazin van General Motors. Ze heeft niet alleen beslist om fabrieken te sluiten in Noord-Amerika, met veel jobverlies als gevolg, maar ze is bovendien openlijk gekant tegen de protectionistische politiek en de ontkenning van de klimaatopwarming door de bewoner van het Witte Huis. De president heeft natuurlijk gereageerd via Twitter met duidelijke dreigementen tegen GM door alle subsidies op te heffen.
Geen steun meer voor elektrische voertuigen
En dat is al begonnen, de subsidies voor alternatieve energieën zouden kunnen verdwijnen. De economisch adviseur van het Witte Huis heeft aangegeven dat alle steun voor de aankoop van elektrische voertuigen, waaronder de premie van $7500 (€6600), opgeheven zullen worden binnen drie jaar (tenzij het Congres zijn goedkeuring niet geeft). Niettemin lijkt het erop dat General Motors deze schrapping had geanticipeerd, een beslissing die Tesla ook raakt op minder directe wijze. De constructeur heeft de 200.000 verkochte modellen al gehaald, de premie voor de aankoop van een Tesla is afgelopen juli verlaagd tot $3750. De volgende kaap van 200.000 wordt eind 2019 verwacht, dan wordt de premie beperkt tot $1875. Daarnaast komen andere subsidies, die door de Obama-administratie werden ingevoerd, in het vizier van de teams van Trump, die fervent aanhanger blijft van petroleum en steenkool.
Chinese verzoening
Helemaal het omgekeerde van China, dat veel inzet op de elektrische auto. Toch toont Trump zich meer verzoenend. Hij heeft samen met Xi Jinping tijdens de G20-top in Buenos Aires een handelsverdrag afgesproken. Concreet zullen, in ruil voor Chinese aankopen van Amerikaanse producten, Amerikaanse auto’s vrijgesteld worden van de douaneheffingen. Zo zou het bedrag van 40% moeten terugvallen naar 15%. Tenminste volgens een tweet van de Amerikaanse president, die een klein beetje getemperd wordt door de Chinese autoriteiten. Die ontkennen “een reeks constructieve regelingen over hoe om te gaan met bestaande problemen en geschillen” evenwel niet. Beide landen hebben 90 dagen om deze compromissen te sluiten.
Duitse constructeurs
Ditmaal in Europa zijn de Duitse constructeurs al in het vizier van Trump sinds het begin van zijn termijn. Zij worden deze dinsdag ontvangen in het Witte Huis. De bazen van Daimler en Volkswagen, en misschien ook die van BMW, zouden een ontmoeting hebben met de Amerikaanse minister van Handel, de trouwe Wilbur Ross (op de foto) en de handelsvertegenwoordiger van de Verenigde staten, Robert Lighthizer. Dieter Zetsche, Herbert Diess en Harald Krüger moeten de Amerikaanse autoriteiten proberen overhalen om het project van de douaneheffing van 25% in te trekken voor ingevoerde (niet enkel) Duitse wagens.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!