Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Professioneel / Onderzoek: Is de Belgische fleetmarkt klaar voor Chinese bedrijfswagens?

Geschreven door Stijn Blanckaert op 08-07-2024

In hoeverre staan de bestuurders van een bedrijfswagen open voor de nieuwe Chinese merken? Marktonderzoeksbureau GfK onderzocht dat in opdracht van ALD Automotive | LeasePlan.

Traditioneel kiezen bestuurders van een bedrijfswagen in ons land voor een Duits merk, gevolgd door een model van een Franse, Zweedse, Japanse en Zuid-Koreaanse constructeur. Vrij recent kwam ook het Amerikaanse Tesla in dat rijtje te staan. Intussen stijgt het aantal Chinese merken op onze markt zienderogen. Sommige daarvan lijken veroordeeld tot een bestaan in de marge, andere pakken uit met baanbrekende technologieën en scherpe prijzen. 

LEES OOK Review MG 3

Maar in hoeverre staan de bestuurders van een bedrijfswagen al open voor dat Chinese alternatief? Voor een antwoord op die vraag peilde marktonderzoeksbureau GfK eind vorig jaar bij 1.204 Belgische automobilisten (onder wie meer dan de helft particulieren) en ook bij 2.211 bestuurders van een bedrijfswagen van ALD Automotive | LeasePlan naar hun mening over de Chinese merken. 

Minder vertrouwen

Uit dat onderzoek komt meteen naar voren dat vooral de kwalijke reputatie van China de autobouwers uit dat land parten speelt. De stempel ‘made in China’ wordt niet bepaald als een kwaliteitslabel gezien, want 66 procent van de ondervraagden gaf aan minder vertrouwen te hebben in een Chinees merk dan in een Europees merk. Ook het momenteel nog beperkte aantal verdelers van Chinese constructeurs in vergelijking met de traditionele spelers is voor 37 procent van de respondenten een reden om niet voor een Chinese auto te kiezen, naast merktrouw (50 procent) en het vasthouden aan een vaste dealer (70 procent). 

LEES OOK Review Omoda E5

De negatieve reputatie die Chinese auto’s soms genieten, is alvast niet gegrond als het gaat over de veiligheid, getuige de hoge scores die de meeste modellen halen bij de Euro NCAP-crashtests. Bovendien moeten alle Chinese auto’s die bij ons op de markt worden gebracht, automatisch voldoen aan de Europese veiligheidsnormen.

Goede deal

Tegelijk gaf iets meer dan de helft van alle ondervraagden met een leasewagen (52 procent) wel aan dat ze een Chinese auto als een goede deal zien, vanwege de aantrekkelijke prijszetting in vergelijking met de klassieke aanbieders. Het idee dat elektrische voertuigen uit China over het algemeen minder kosten dan elektrische auto’s van de traditionele merken, zou dus wel eens een belangrijke factor kunnen blijken om de bestuurders alsnog over de streep te trekken.

LEES OOK Review Xpeng G6

Maar dat aantrekkelijke prijskaartje blijkt niet de enige troef van de Chinese auto’s. Ook qua design en technologie blijken de Chinese producten namelijk in de smaak te vallen, of toch als het vooroordeel rond de oorsprong niet langer speelt: wanneer de deelnemers aan het onderzoek foto’s te zien kregen van Chinese auto’s zonder logo of merk, bleken die modellen gezien te worden als veilig (82 procent), technologisch geavanceerd (72 procent), goed uitgerust (66 procent) en knap ontworpen (64 procent).

Naambekendheid

Sowieso had de gemiddelde deelnemer aan het onderzoek het moeilijk om een Chinese auto te onderscheiden van modellen van andere constructeurs – al bleken de bestuurders van een bedrijfswagen daar vaker in te slagen. Veel van de ondervraagden verwarren Chinese auto’s ook met Zuid-Koreaanse merken zoals Kia en Hyundai. Uit het onderzoek bleek verder dat Chinese merken niet echt ‘top of mind’ zijn.

LEES OOK Review Polestar 4

De meeste respondenten kennen vooral BYD, MG en Polestar, door de advertenties die die constructeurs gebruiken om aan naambekendheid te winnen. Andere Chinese autobouwers zijn momenteel nog nobele onbekenden, al zal ook dat wel veranderen naarmate ze langer en met meer modellen actief zijn op onze markt.

Stijgend marktaandeel

Dat de Chinese merken niet meer van onze markt zullen verdwijnen, lijkt door te dringen bij de respondenten, want maar liefst 78 procent van hen verwacht dat het aandeel van de Chinese constructeurs op onze markt zal toenemen. Dat aandeel ligt het hoogst bij mannen (83 procent) en bij wie nu al elektrisch rijdt (84 procent). Dat laatste is niet echt een verrassing, want het is vooral met (goedkopere) elektrische auto’s dat de Chinezen hun doorbraak forceren.

LEES OOK Review BYD Seal U

Duitse merken genieten niettemin nog altijd de voorkeur bij de meeste ondervraagden (55 procent); specifiek bij bestuurders van leasewagens is dat zelfs bij 69 procent het geval. De Chinese merken worden vandaag maar door 6 procent van de ondervraagden écht overwogen, maar dat zal niet zo blijven, want het aanbod van Chinese auto’s groeit niet alleen snel, die modellen zijn vaak erg volledig uitgerust, beschikken over de modernste technologie en dragen in veel gevallen een interessant(er) prijskaartje. 

Terwijl het de Japanse en later de Koreaanse merken zoals Toyota, Mazda, Nissan, Hyundai en Kia toch heel wat jaren heeft gekost om beschouwd te worden als gelijkwaardig aan de Europese constructeurs, ziet het ernaar uit dat de Chinese autobouwers daar minder tijd voor zullen nodig hebben, en dat ze op korte termijn effectief deel zullen gaan uitmaken van de shortlist van wie een nieuwe auto overweegt.

Dit artikel verscheen eerder in de gratis AutoGids-bijlage "Special Fleet & Leasing".

 

Freelance

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten