We waren niet echt onder de indruk van de nieuwe Honda Integra, die zijn comeback maakt in Japan als Honda Civic met een hertekend frontje en een wat slankere poep. Het contrast met de spierwitte Type R-modellen met hun hoogtoerige VTEC-motor, hun bolle koplampen en onmiskenbare achterspoiler was simpelweg te groot.
Nu hielden we nog een slag om de arm, want de nieuwe Honda Integra is een voor de Chinese markt ontwikkeld model waarvan de productie in handen komt van partner GAC Honda. De Japanse constructeur zou ook werk maken van een Acura Integra. En die is inmiddels gepresenteerd als Prototype, een soort prelude - nog zo'n Honda uit de Gouden Jaren - op het uiteindelijke productiemodel dat eind 2022 in de Amerikaanse showrooms zal staan. En die Acura Integra ziet er wél lekker uit.
Acura Integra Prototype
De basis komt net zo goed van de Honda Civic, zoals de geschiedenis dat ook voorschrijft. Maar bij de Acura Integra is er tenminste sprake van een specifiek koetswerkontwerp met sportieve designtoetsen, terwijl ook de chassisset-up een stuk dynamischer en het weggedrag dus nog scherper zou zijn.
Voor de aandrijving van de Acura Integra grijpt Honda naar de 200 pk sterke 1,5 liter-turbomotor van de Civic Si, een sportief model voor de Amerikaanse markt dat de brug vormt tussen het klassieke gamma en de toekomstige Type R. Al zou het ons verbazen als deze Acura Integra geen Type R-behandeling zou krijgen, of zitten we nu weer te dromen over die spierwitte lak en die onmiskenbare achtervleugel...
Indigo Yellow Pearl
De Acura Integra krijgt een sperdifferentieel tussen de aangedreven voorwielen en zal optioneel ook aangeboden worden met een manuele versnellingsbak. Honda steekt ook verbeterde remmen van Brembo-makelij. Leuk detail, de Acura Integra Prototype wordt gepresenteerd in de historische koetswerkkleur Indy Yellow Pearl, zoals op de eerste Integra.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!