Audi wil tegen 2025 30 geëlektrificeerde modellen in zijn gamma hebben, waarvan 20 volledig elektrische wagens en 10 plug-in hybrides. En aangezien die deadline niet meer zo ver verwijderd is, verwachten we ons binnenkort aan een heus elektro-offensief. Binnenkort komt de e-tron GT, volgend jaar volgt dan deze Q4 (Sportback) e-tron, een compacte SUV die het gat opvult tussen de Q3 en Q5, maar enkel zal kunnen rekenen op een elektrische aandrijving.
Herkenbare grille
De nieuwe elektrische modellen van Audi krijgen een soort van ‘omgekeerde’ grille, waarbij de binnenkant een lichte kleur krijgt en de omlijsting net donker wordt gemaakt. Zo moet je de emissieloze Audi’s van ver kunnen herkennen. Verder valt de grote achterspoiler op, die samen met de diffusor voor een goede aerodynamica moet zorgen. De verlichting bestaat natuurlijk uit leds en de wielen zijn vrij fors te noemen, met een diameter van 22 duim. Het productiemodel zal ook te bestellen zijn met iets meer bescheiden velgmaten.
Groot aan de binnenkant
Met een lengte van 4,60 m zit de Q4 Sportback e-tron concept net tussen de Q3 (4,48 m) en de Q5 (4,67 m) in. Toch zou er dankzij het cab-forward-design (door het gebrek aan motor in de neus) en de lange wielbasis van 2,77 meter even veel of zelfs meer ruimte moeten zijn in het interieur als bij zijn grote broertjes. Het interieur maakt gebruik van wat minder alledaagse materialen, maar het design zou grotendeels zijn overstap moeten maken naar het productiemodel.
MEB
Het lijkt een beetje absurd, maar Audi gaat binnenkort tegelijk gebruik maken van vier verschillende platforms voor zijn elektrische wagens. Zo staat de huidige e-tron (Sportback), die nog wel even in de catalogus blijft, op zijn eigen platform, terwijl de e-tron GT het J1-platform van de Porsche Taycan gebruikt. Audi en Porsche daarnaast nog samen aan het PPE-platform (Premium Platform Electric) voor toekomstige modellen. Deze Q4 e-tron Sportback staat dan weer op het MEB-platform van Volkswagen, waar ook de ID.3 op is gebaseerd. De komende jaren wordt er nog gestroomlijnd, waarna er uiteindelijk maar een tweetal platforms zouden moeten overblijven.
82 kWh
Het kloppend hart van de Audi Q4 (Sportback) e-tron bestaat uit twee elektromotoren (een op elke as) van in totaal 225 kW (306 pk) die worden gevoed door een 82 kWh grote batterij. Het rijbereik van deze quattro-versie zou meer dan 450 km moeten bedragen, later komt er nog een versie met enkel achterwielaandrijving die zelfs meer dan 500 km zou moeten kunnen rijden op een volle batterij. Het sprintje naar de 100 is achter de rug in 6,3 seconden, de topsnelheid van de Q4 e-tron concept is begrensd op 180 km/u. Audi belooft ook gelijkaardige rij-eigenschappen als bij een gewone berline dankzij de laaggeplaatste batterij van 510 kilo.
Lancering en prijs
Audi hoopte de productieversie van de Q4 e-tron voor te stellen op het autosalon van Genève van 2021, maar die beurs gaat zo goed als zeker niet meer door. Een lancering in het voorjaar van 2021 lijkt wel nog het doel. Prijzen van de versie met quattro kennen we nog niet, maar de instapversie die later volgt zou in Duitsland minder dan 40.000 euro moeten kosten. Daarmee heeft Audi eindelijk ook een concurrent voor de nog steeds erg populaire Tesla Model 3 klaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!