In Genève is het doek getrokken van de Q8 Sport Concept van Audi, die een superluxueuze SUV aankondigt bij het merk met de vier ringen. De conceptcar is een logische evolutie op de eerste Q8 concept die begin dit jaar in Detroit werd onthuld.
2018
Het nieuwe model wordt in 2018 in productie genomen en als luxeversie voor het gamma krijgt hij geen RS-afgeleide, maar komt er wel een SQ8. En het is die variant die deze Q8 Sport Concept aankondigt, die zich van de vorige concept onderscheidt met een reeks stilistische updates die hem een sportievere look moeten geven dan zijn broer van januari. Ook het meer gestructureerde radiatorrooster springt in het oog, naast de grotere luchtinlaten. De koplampen zijn eveneens aangepast, met donkere inzetstukken, maar ze behouden hetzelfde, X-vormige leddesign. De wielkasten zijn 12 millimeter breder gemaakt en de Q8 Sport Concept krijgt verder een achterbumper met een zwarte in plaats van een zilveren diffuser en ovalen uitlaatpijpen.
Korter dan Q7
Met zijn lengte van 5,02 meter is de Q8 Sport Concept 3 centimeter korter dan de Q7 waarmee hij uiteraard zijn platform, vierwielaandrijving en luchtvering deelt. Maar de motor is wel anders dan die van de conceptcar uit Detroit, want laatste combineerde een 3.0 TFSI van 333 pk en 500 met een elektromotor van 100 kW (136 pk) en 330 Nm en een elektrisch rijbereik van 60 kilometer dankzij een accu van 17,9 kWh. De hybride aandrijflijn van de Q8 Sport Concept is anders en zou ook in de toekomstige A6, A7 en Q8 worden gebruikt, maar ook in de Q7.
Aandrijflijn
De benzinemotor is nog steeds de biturbo-V6, maar die gebruikt hier oplossingen die werden ingewijd door de 4.0-V8-diesel van de SQ7, met onder meer een elektrisch circuit van 48 Volt en een elektrische compressor die tot 70.000 o/m haalt om de luchtaanvoer te verbeteren. Daardoor haalt hij op zijn eentje al 450 pk en 530 Nm. Hij wordt bijgestaan door een 27 pk en 170 Nm sterke elektromotor. Samen schoppen ze het tot 475 pk en 700 Nm.
Kleine batterij
De energie voor de elektromotor komt van een kleine lithium-ionbatterij van slechts 0,9 kWh. Die zit onder de koffervloer van de Q8 en zou de grote SUV enkel bij lage snelheden zuiver elektrisch kunnen laten rijden. Audi-CEO Rupert Stadler zei hierover: “het aandrijfsysteem van de Q8 Sport Concept betekent een grote stap in de optimalisering van de efficiëntie. De combinatie van mild hybride technologie en verbrandingsmotoren zal een nieuwe maatstaf zetten”. Afwachten, dus. Audi meldt uiteraard het model sneller wordt dan de Q8 uit Detroit. Hij zou van 0 naar 100 km/h sprinten in 4,7 in plaats van 5,2 seconden. Met 85 liter in de tank zou hij zo’n 1.200 kilometer ver geraken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!