Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2015 / Audi e-tron Quattro Concept: nog een Tesla-killer

Verwachte lancering : 01-03-2018

Geschreven door David Leclercq op 14-09-2015

Audi heeft zijn veelbesproken prototype van een volledig elektrische SUV onthuld, de Concept e-tron Quattro. Hij komt in 2018 op de markt als Q6 en opent dan het vizier op de nieuwe Tesla Model X.

De conceptcar e-tron Quattro is een op zijn zachtst gezegd belangrijke stijlstudie, want hij suggereert niet alleen Audi’s stilistische toekomst, maar toont ook de technische basis van een nieuw model dat tegen 2018 op de markt komt. De zuiver elektrische SUV komt namelijk effectief op de markt, zo vertelde Ulrich Hackenberg, de R&D-verantwoordelijke bij Audi.

3 motoren en 500 pk

Het hart van de auto is uiteraard de zuiver elektrische aandrijflijn, die volledig intern is ontwikkeld. Die gebruikt drie elektromotoren: één zit voorin, de twee andere drijven elk een achterwiel aan, zodat het koppel vectorieel kan worden verdeeld in de achteras. Het nominale vermogen piekt op 435 pk, maar via een versterkingsfunctie kan dat worden opgedreven tot 500 pk voor een koppel van 800 Nm. Audi belooft een spurt van 0 naar 100 km/h in 4,6 seconden en een topsnelheid die op 210 km/h begrensd is om de batterij te sparen.

Reuzenbatterij

Audi meldt dat de watergekoelde accu een opslagcapaciteit heeft van 95 kWh, wat in zover wij kunnen inschatten een record is voor een productiewagen. De batterij is onder de passagiersruimte vastgeschroefd en is strategisch geplaatst om de gewichtsverdeling te optimaliseren, die hier op een verhouding 52/48 ligt. Audi meldt dat het accupakket modulair is zodat het nog in andere, latere modellen kan worden gebruikt. Volgens de (weinig realistische) Europese normverbruikscyclus moet de auto met een volle batterij 500 kilometer ver geraken. Met de ingebouwde snellader van liefst 150 kW zou het rijbereik daarna in 30 minuten weer tot 400 kilometer kunnen worden opgekrikt. Maar de Quattro e-tron kan ook inductief worden geladen aan een vermogen van 11 kW.

Zonnedak

Een origineel trekje van de conceptcar is dat het dak is bekleed met fotovoltaïsche cellen die stroom kunnen opwekken om de batterij te voeden, waarmee tot 1.000 kilometer per jaar aan rijbereik zou kunnen worden gewonnen. Onder de conceptcar schuilt een nieuwe versie van het modulaire platform MLB dat ook dienst zal doen onder de toekomstige Q5. Vooral de vloerplaat daarvan is herwerkt om de dikke batterij te kunnen herbergen. De ophanging met vijf armen (zowel voor- als achteraan) gebruikt luchtveren en adaptieve schokdempers. Bovendien helpt ze de stroomlijn te verbeteren door de auto op de snelweg met 30 millimeter te laten zakken.

Actieve stroomlijn

De stroomlijn is trouwens een van de opvallendste elementen aan de conceptcar. Want hoewel hij groot is (4,88 meter lang, 1,93 meter breed en 1,54 meter hoog) belooft hij toch een recordwaarde voor de luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,25, wat meteen zijn grote rijbereik helpt verklaren. Dat is te danken aan een actieve stroomlijn, met koetswerkelementen die kunnen in- of uitklappen in functie van de omstandigheden en de rijsnelheid... en de koelbehoefte van de elektrische organen. Zo kan de spoiler bovenaan de kofferklep 10 centimeter langer worden terwijl ook de diffuser naar buiten toe kan bewegen om de luchtstromen te versnellen. In de motorkap zitten gestuurde luchtopeningen en op de vlakke bodem is een speciale bekleding aangebracht die volgens Audi is geïnspireerd op de huid van haaien, wat de luchtstroom vloeiender laat lopen.

Vierwielsturing

De conceptcar gebruikt alle recente snufjes die in het Audi-gamma beschikbaar zijn, zoals de vierwielsturing van de Q7. Het interieur doet sterk denken aan dat van de conceptcar Prologue die is voorgesteld in Los Angeles en die de volgende A6, A7 en A8 aankondigt. Aan boord is plaats voor vier passagiers en in de koffer kan 615 tot 1.725 liter, wat veel meer is dan in die van de Q7. Dat bewijst dat de elektrische aandrijflijn mooi is geïntegreerd in de auto. Tegen 2018 zou een productieversie met de naam Q6 op de markt komen en die zou minstens 80.000 euro gaan kosten.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten