Ingolstadt omschrijft de Audi Skysphere Concept als zijn visie op het vooruitstrevende luxesegment van de toekomst, waarin het interieur een interactieve ruimte en het voertuig een platform voor fascinerende ervaringen wordt. Deze designstudie maakt dat mogelijk dankzij autonoom rijdtechnologie, een revolutionaire herinrichting van het interieur en een geïntegreerd digitaal ecosysteem. Kort samengevat: het gaat niet langer om autorijden alleen.
De Audi Skysphere Concept beschikt over een variabele wielbasis: elektromotoren en een geavanceerd mechanisme met koetswerk- en onderstelelementen die in elkaar schuiven, maken het mogelijk om de wielbasis zelf en de koetswerklengte van de elektrische roadster met 250 millimeter te laten variëren. Tegelijkertijd wordt de bodemvrijheid van de Audi Skysphere met 10 millimeter aangepast om of het comfort of de rijdynamiek te verbeteren. In de Sport-Modus is de Audi Skyphere 4,94 meter lang en stuur je zelf, in de GT-stand meet deze conceptcar 5,19 meter en kantelen zowel het stuurwiel als de pedalen weg - dan zorgt de autonome rijtechnologie ervoor dat je van A naar B geraakt. Ook de ledverlichting verandert wanneer de Audi Skysphere zelfstandig rijdt.
635 pk, 80 kWh, 500 km
De Audi Design Studio in Malibu ontworpen conceptcar gebruikt van de vooroorlogse Horch 853 als inspiratiebron. Anno 2021 schuilt er evenwel geen V8 meer onder de gestrekte motorkap, want de Audi Skysphere Concept vertrouwt op een 100% elektrisch aandrijfgeheel. Op de aangedreven achteras schuilt een enkele elektromotor, goed voor een piekvermogen van 635 pk en voor een maximumkoppel van 750 Newtonmeter. Dat volstaat om de 1,8 ton wegende Audi Skysphere in 4 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen. Het batterijpakket heeft een capaciteit van dik 80 kWh, wat zich vertaalt in een WLTP-conforme autonomie van meer dan 500 kilometer. In de autonome GT-modus, toch.
Bovenop de varialbele wielbasis beschikt de Audi Skysphere Concept tevens over steer-by-wire (er zit dus geen mechanische verbinding tussen het stuurwel en de vooras), over een actief meesturende achteras (voor een zo klein mogelijke draaicirkel in de stad en voor extra stabiliteit tegen hogere snelheden) en over adaptieve luchtvering (met drie onafhankelijke luchtkamers die afzonderlijk gedeactiveerd kunnen worden). De elektrisch aangedreven, desgewenst autonoom rijdende roadster pronkt met een 40/60-gewichtsverdeling over beide assen en staat op 23-duimsvelgen, de banden hebben maatje 285/30.
De Audi Skysphere Concept debuteert op 13 augustus 2021 tijdens de Monterey Car Week op Pebble Beach. Na de Skysphere is het de beurt aan de Grandsphere en de Urbansphere.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!