De BMW 7-Reeks ActiveHybrid is een grote berline met onder de kap de V8 met dubbele turbo uit de 750i en een elektromotor die van stroom voorzien wordt door een set lithium-ionbatterijen in de koffer. Het vermogen van de verbrandingsmotor met directe injectie, wat gunstig is voor het verbruik, bedraagt 407 pk (300 kW) en het koppel 600 Nm. De elektromotor, die een plaats vond in de versnellingsbakbehuizing levert 20 pk (15 kW) en 210 Nm. Deze "mild hybrid" met 427 pk gebruikt het elektrische vermogen voornamelijk om de verbrandingsmotor bij te staan en het verbruik op die manier met 15 procent te drukken in vergelijking met de 750i met dezelfde V8.
Deze conceptauto beschikt over een intelligente sturing van de alternator omdat de elektromotor al als generator functioneert wanneer het gaspedaal niet ingedrukt wordt. Door de remenergie te recupereren produceert de installatie ook elektriciteit om de accessoires onder spanning te zetten. Vanzelfsprekend is de auto ook uitgerust met een automatisch start-stopsysteem. Dit concept toont welke pistes BMW bewandelt om, vermoedelijk tegen midden 2009, een hybride auto op de markt te brengen. Dit prototype valt op door de aluminium strip vooraan, die ook dienstdoet als luchtgeleider. Ook achteraan strekt de in de achterbumper geïntegreerde aluminium band zich uit over de gehele breedte van de auto.
De ontwikkeling van de batterijen en de componenten van de hybride aandrijving gebeurt in samenwerking met Daimler, wat meteen de gelijkenissen met de S 400 BlueHybrid van Mercedes verklaart. BMW stipt echter meteen aan dat er «bij de ontwikkeling van het hybride systeem terdege rekening gehouden werd met de eigenheden van het merk».
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!