De BMW i8 is bijna klaar voor zijn productiestart in 2014. De constructeur heeft daarom de eerste technische details vrijgegeven van zijn testprototypes, die op dit moment aan de tand worden gevoeld op het circuit van Miramas in Frankrijk. De hybride coupé met herlaadbare batterij wordt aangedreven door een 1,5 liter kleine benzinedriecilinder met turbo die 231 pk aan de achterwielen doorgeeft. Hij wordt bijgestaan door een elektromotor met 131 pk in de vooras. Daarmee wordt een gecumuleerd vermogen van 362 pk gehaald, terwijl het koppel tot 570 Nm kan oplopen. Verder geeft BMW aan dat de driecilinder is gekoppeld aan een zestrapsautomaat, terwijl de versnellingsbak van de elektrische krachtbron twee verhoudingen telt.
De 4.689 millimeter lange Duitser heeft een passagierskooi in plastic versterkt met koolstofvezel (CFRP). De coupé met 2+2 zitplaatsen sprint naar 100 km/h in zo'n 4,5 seconden en haalt een topsnelheid van 250 km/h in hybride modus. Zuiver elektrisch kan hij tot 120 km/h aan. De lithium-ionbatterij volstaat voor een uitstootvrij rijbereik van 35 kilometer, wanneer de benzinemotor erbij wordt betrokken, geraakt de auto tot 500 kilometer ver voor hij moet gaan tanken. Naast de hybride technologie helpen ook de erg gunstige stroomlijn en het relatief lage gewicht van minder dan 1,5 ton hem om een normverbruik neer te zetten van slechts 2,5 l/100 km (59 g CO2/km).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!